Det var i februari som Consid sjösatte sin kampanj där man lovade att betala 40 000 kronor för varje tips som leder till anställning av webbutvecklare.

Ett halvår senare är det en nöjd Peter Hellgren som konstaterar att 250 tips har strömmat in, och att det faktiskt har lett till en hel del nya medarbetare som nu är på plats.

– Det har varit fantastiskt lyckosamt. Vi har fått in 18 personer efter den här kampanjen. Det har varit så lyckosamt att vi drar igång en ny kampanj nu, säger han.

Samma hittelön gäller alltså även framöver. Peter Hellgren säger att man siktar på att få in ett 50-tal utöver de 18 man hittills anställt.

Det kan bli dyrt, är det värt det?
– Absolut.

Varför behöver ni ta till den här typen av åtgärder, har ni svårt att locka folk, eller betalar ni för dåligt?
– Nej, vi betalar marknadsmässiga löner. Men det är brist på kompetenta it-konsulter, framför allt på de konsulter som har några år i branschen.

Var har ni varit mest lyckosamma?
– Det har varit ganska genomgående sett till alla våra kontor. Det enda vi inte har hittat någon till är kontoret i Ljungby. I Stockholm, Jönköping och Göteborg har vi hittat flest

Alla 720 000 kronor har dock inte betalats ut än för tipsen för de 18 nyanställda. Så här säger Peter Hellgren om hur mycket som har betalats ut hittills:

– Det vi tidigare kommunicerat är antalet nyanställda till följd av kampanjen – vi anser det därför lite missvisande att nu börja tala i summor, dels därför men också för att halva summan betalats direkt och halva summan efter att sex månader av anställningen har gått, vilket den ännu inte gjort i ett stort flertal fall av nyanställda.