Caperio börjar återigen hitta tillbaka på banan efter en minst sagt tuff period, med förluster och nedskärningar.

Under andra kvartalet minskade omsättningen med 2 procent jämfört med motsvarande kvartal ifjol, till 241,3 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelseresultatet till 4,3 miljoner kronor, en siffra som för ett år sedan låg på 1 miljon. Ser man till resultat per aktie var det fortfarande på fel sida nollstrecket, -0,03 kronor, som dock är betydligt bättre än fjolårets -0,41 kronor.

Vd Christer Haglund är nöjd över att vändningen ser ut att vara på väg, men han är medveten om att mycket jobb återstår.

– Resultatet är väl okej. Men med tanke på läget tycker jag att vi har gjort ett starkt första halvår. Vi är tillbaka på bra, men har en bit kvar tills att vi kan göra det riktigt bra igen. Vi håller volymen och är tillbaka i gammal god anda när det gäller försäljning, säger han och hyllar sin nya säljchef Tomas Wanselius som leder styrkan och ser till att hålla mer ”feet on the street”.

Den stora skillnaden jämfört med tidigare är alltså inte omsättningen, utan vändningen ligger främst i att marginalerna förbättrats i takt med att utgifterna minskats.

– Vi har fått ner kostnaden nu efter att vi gjort för mycket på en gång, säger Christer Haglund och syftar på kontoret i Norrköping och logistikverksamheten som båda har ingått i besparingarna.

– Det har varit ett riktigt stålbad, men det är kul att se att vi får resultat.

Från att ha varit 220 anställda hade Caperio 167 anställda när bolaget gick in i tredje kvartalet. Enligt Christer Haglund kanske siffran till och med är ännu något lägre nu, men samtidigt säger han att Caperio även vill anställa på andra håll.

– Vi anställer där vi ser att vi har tillväxt.

När visar ni vinst igen?
– På ebitda-nivå gör vi det redan nu. Och för varje månad och varje kvartal blir det bättre

Det kommande kvartalet är viktigt för Caperio, inte minst i och med skolstarten.

– Det börjar jämnas ut mer mellan kvartalen. Första och andra kvartalet påminner mycket om varandra. Ifjol var Q3 vårt bästa kvartal. Det ligger i sakens natur i och med att vi jobbar mycket med skolan. Vi kommer att bli bättre och bättre. Det är bra tryck på säljgolvet.

Med den tunga perioden i åtanke och förhoppningsvis bakom sig säger Caperio-vd:n att han gärna lyfter fram det arbete som har gjort, och inte minst hur det har gjorts.

– Jag har sagt hela tiden att 2014 kommer att bli ett omställningsår. Själv är jag väldigt nöjd med vad vi som lag har åstadkommit under det första halvåret. Det har varit mycket kamratskap, arbetsglädje och väldigt lite gnäll. Vi får tillbaka att vi har satsat mycket på personalen tidigare.

Är alla Accelerator Programs avklarade nu eller?
– Nej, det pågår. Det är en av lärdomarna vi har gjort, att man måste alltid hålla på med att jobba med ständiga förbättringar. Att det blev som det blev beror på att vi gick in i för många nya grejer på en gång. Vi har alltid varit duktiga på att dra igång saker, men tyvärr inte lika duktiga på att ta bort sådant som inte funkar.