Imorse informerades personalen på Media Markt i Södertälje om att butiken kommer att läggas ner. Per Kaufmann säger att fackliga förhandlingar har inletts. Totalt berörs 25 personer.

– Vi stängde ner ett varuhus i Malmö förra året. Innan dess gick vi igenom alla våra varuhus, och vi såg att det inte skulle gå att göra det lönsamt inom en snar framtid. Nu har vi gjort samma sak och gör den bedömningen att samma sak gäller Södertälje. Vi kommer inte att kunna göra det lönsamt, säger Per Kaufmann.

– Vi har försökt göra en hel del insatser i Södertälje under året. Det här är så klart inget roligt besked att lämna. Det är 25 fast anställda som drabbas.

Media Markt i Södertälje kommer nu att hålla stängt under tre dagar, men kommer sedan att öppna igen för utförsäljning av demoprodukter mellan torsdag och söndag. Därefter stänger varuhuset för gott.

Varför bar det sig inte i Södertälje? Var det för nära till Kungens kurva?
– Vi vet faktiskt inte, det är ändå en bit till Kungens kurva. Det här är vårt minsta varuhus, men det har som sagt inte varit tillräckligt lönsamt för att vi ska tro på det.

Men det är inte bara negativa besked som Media Markt lämnar idag. Per Kaufmann berättar också att kedjan ska öppna en ny butik i Stockholmsområdet.

– Vi har skrivit på ett letter of intent om att öppna ett nytt varuhus, säger han, men vill inte avslöja var det kommer att ligga.

Enligt vad IT24 erfar har kedjan tidigare tittat på att öppna i Arninge, Täby. Men huruvida det är den adressen som är aktuell nu vill Media Markt-vd:n inte kommentera.

– Det går naturligtvis att titta på en karta över Stockholm och se var vi inte finns idag.

När kommer ni att öppna?
– Förhoppningsvis blir det inom två år.

Som du sade har ni gått igenom butikerna. Vad visade översynen, kommer fler varuhus att stängas framöver?
– Nej. Det är Södertälje som ska stängas. Vi tittar löpande över våra varuhus.

När Södertälje bommats igen har Media Markt 27 svenska butiker.

– Plus e-handelsbutiken, säger Per Kaufmann och berättar att kedjan ständigt jobbar hårt med att bli bättre.

– Vi tittar på många olika saker med innovationer som ska göra det spännande att komma till våra varuhus, som exempelvis 3d-utskrifter och Google Glass. Sedan har vi tittat över vår kommunikationsplattform och tagit in en ny reklambyrå. Vi har även utbildat vår säljpersonal och har utbildningar i ledarskap. Där vi finns har vi en stor marknadsandel. Kunderna gillar oss. Vi måste bara se till att vi får lönsamhet.