Grundaren, namngivaren och koncernchefen var givetvis en av höjdpunkterna när Dell samlade sina partnerstyrkor i Bryssel för Solutions Summit.

Och det var en avslappnad och talför Michael Dell som berättade hur nöjd han är med att det tidigare direktsäljande bolaget fortsätter vinna kanalens förtroende.

– 2007 köpte vi Equal Logic och det var då partnerprogrammet började ta form. Då sålde vi via partner till ungefär 3 000 kunder. Nu är det mer än 100 000 kunder. Och om vi tittar tillbaka på våra planer från 2007 så är vi beydligt längre fram än vad planerna sa att vi skulle vara idag, säger han och fyller i med att bolagets globala partnerverksamhet visar två till tre gånger snabbare tillväxt än den totala it-industrin.

En fråga som varit central ända sedan Dell meddelade sin nya strategi är hur man ska kunna få samma lojalitet från partnerledet som exemelvis HP har haft. Michael Dell verkar i alla fall nöjd med den uppmärksamhet han och bolaget får idag.

– Det här är inget nollsummespel där någon vinner allt. Vi har till exempel dubblat antalet IBM-partner och välkomnar dem att jobba med oss. Vi har ett starkt varumärke och ett starkt erbjudande, som gör att vi kan skapa värde tillsammans. Men jag är övertygad om att våra konkurrenter fortsätter också. Det tvivlar jag inte ett ögonblick på.

En annan stor skillnad med dagens Dell är att bolaget numera är avnoterat från börsen. Och att det har inneburit en fördel för Michael Dell att verka i ett privatägt bolag är inte så svårt att se. När det gäller den delen är han påtagligt nöjd.

– Vi slipper den fruktansvärda kvartalsstyrningen och kan vara 100 procent fokuserade på våra partner. Och förändringen har gjort att 20 procent av min tid – plopp – nu är den fri... Och det är 20 procent av det mest irriterande som jag har blivit av med, säger han och lyfter fram att en annan aspekt av att slippa börsen är att det ökar kreativiteten.

– Nu hör vi nya idéer på ett annat sätt än tidigare, och vågar investera mer. Det är så man ska göra. Och det är betydligt roligare. Jag är överväldigad över att slippa hålla på med det där gamla sättet att hantera saker. Nu är det istället underhållande att sitta från sidan och se på tv när någon vd måste stå till svars för aktieägarna och försvara sig med bla bla bla.

Michael Dell lyfter även fram vikten av att Dell fortsätter lyckas med sin konsumentförsäljning, även om det är företag som är den huvudsakliga målgruppen.

– Vår pc-verksamhet växte med 16 procent under första halvåret, och med 22 procent om man räknar med plattorna, säger han och slår så klart även ett slag för att Dell i dagarna har lanserat den tunnaste plattan i världen.

– Vi växer på konsumentmarknaden. Är du i pc-branschen så är du i konsumentbranschen. När vi går till ett företag för att sälja pc är det viktigt att vi har rätt produkter. Om de som ska använda inte vill ha produkterna kommer du inte lyckas.

Men allt på konsumentmarknaden är uppennarligen inte bra. När det gäller huruvida Dell kommer att satsa på smarta telefoner eller inte är svaret glasklart.

– Vi har Sony, HTC och LG, och vi har Nokia och Motorola. Alla de bolagen har fantastiska produkter, och alla de bolagen förlorar fantastiskt mycket pengar, så nej tack.

Men även på företagssidan är konkurrensen givetvis stenhård. Två andra bolag som ska försöka förena de båda världarna är Apple och IBM, som har dragit igång ett gemensamt samarbete. Det verkar inte vara något som bekymrar Michael Dell, eller så är det det? Svaret på frågan blir i alla fall:

– Nej, jag är inte särskilt fokuserad på det, nej. Så jag har tyvärr inte så mycket att säga om det.