Seamless köper nu den tidigare Brightpoint-verksamheten, som gäller Sverige och Danmark, och som följde med när Ingram Micro köpte telekomdistributören för drygt två år sedan.

Seamless räknar med att förvärvet minst kommer att dubbla bolagets omsättning.

– Det ger en kraftig effekt på omsättningen och en relativ effekt på lönsamheten, säger vd Peter Fredell.

Den del som Seamless nu köper sysslar med distribution av förbetalda mobiltjänster. Enligt Peter Fredell utgörs ungefär 30 procent av mobilmarknaden av prepaid, ett område inom vilket man som distributör har en marginal på ungefär 1,5 procent.

Den del som Seamless nu köper omsätter idag ungefär 400 miljoner kronor.

– Det är ett köp med utfallsförbehåll. Summan baseras på en avräkning vi gör den 30 juni nästa år. Det finns en strategisk nytta med att vara distributör och med integration till kassasystemet. Den kassaintegration vi har för det innehåller även Seqr. Så det finns en nytta inom Seqr-området i att vi gör det här, konstaterar Peter Fredell, som inte är överraskad över att Ingram Micro väljer att sälja av den här delen.

– Vi har varit teknikleverantör till Brightpoint tidigare. Det här är en ganska främmande fågel i Ingrams produktsortiment.

Det låter ju som en ganska logisk affär, varför har den dragit ut på tiden?
– När så stora bolag rör sig så går det inte så fort.

Hur mycket fick ni betala?
– Det får jag inte säga, men vi är väldigt nöjda.

I och med köpet etablerar sig Seamless även på den danska marknaden.