För två och ett halvt år sedan blev det klart att kanadensiska CGI köpte Logica. Och nu börjar saker och ting kännas bekant igen hos konsultjätten, som numera har lämnat Nacka för att istället husera i Kista.

Att kännas bekant kan i mångt och mycket sammanliknas med WM-data-andan. För är det något som ofta framkommer från folk som jobbat på konsultjätten är det en längtan tillbaka till den andan. Och allt fler vittnar om att de sista spåren av Logica nu har sopats ut och ersatts av en bekant familjeföretagsanda.

Nye Sverigechefen Pär Fors är inget undantag. Han gläds mycket åt att den gamla känslan börjar komma tillbaka. Och han om någon borde veta eftersom han firar 20-årsjubileum på bolaget i december.

– En viktig del av andan handlade om öppenhet. Jag har varit med under två olika resor. WM-data var ett familjeföretag, medan Logica var ansiktslösa. Nu är man åter tillbaka hos ett familjeföretag, även om källaren på Östermalm där WM-data drogs igång nu är utbytt mot Kanada. Men precis som WM-data så drogs CGI igång av en duo, säger han och exemplifierar med vilka fördelar det finns med den nuvarande ägaren.

– Det finns en tydlighet när det gäller ägandet. Har du en tydlig ägare som är aktiv i företaget så skapar det en företagskultur. Och idag har vi ett helt annat lokalt ansvarstagande, och kan fatta lokala beslut. Landschefen har en väldigt tydlig roll, och det finns en tro på att det är de som finns i landet och möter kunderna som är det viktiga.

En orsak till att det verkligen fungerar att jobba lokalt för svenska CGI är att det svenska bolaget utgör ungefär 10 procent av CGI-koncernen. Pär Fors jämför med konkurrenten IBM, vars motsvarande siffra ligger runt 1 procent.

– Det gör att vi får en snabbhet till beslut. Vi är ett mycket starkare företag idag än för två år sedan. Vi känner att det finns ett helt annat självförtroende på bolaget och att CGI bidrar med mycket, inte minst med fokus på det lokala, säger han.

Resan mellan olika ägare har dock även inneburit att den svenska styrkan är betydligt mindre än vad den var för ett antal år sedan. Idag har CGI runt 4 300 anställda i Sverige.

– Personalstyrkan har minskat med tio procent under de senaste åren, vilket främst har sin förklaring i leveransmixen av on-, near- och offshore, säger Pär Fors, som dock konstaterar att marknadssituationen ser bra ut och hänvisar till siffror från IDC.

– Vår position på marknaden är bra, men även om vi är marknadsledande har vi bara 11 procent av marknaden, så det finns fortfarande möjlighet att växa.

Som Computer Sweden har skrivit tidigare fungerar offentliga sektorn som ett lok för it-marknaden. Och det påverkar givetvis ett bolag som CGI, som har ungefär 40 procent av sin omsättning från offentliga verksamheter.

Därför var det givetvis ett hårt slag att bolagets nestor inom området, Bengt-Göran Kangas, nyligen valde att lämna det bolag han varit på sedan 1989.

– Efter 25 år valde han att gå vidare, konstaterar Pär Fors och flikar in att en ersättare börjar i december.

Pär Fors själv är också relativt ny i sin roll. I somras tog han över rollen som Sverigechef efter Björn Ivroth.

– Han kom ombord i gränsytan mellan Logica och CGI och jobbade med integrationen. Efter två år valde han själv att lämna bolaget i somras, säger Pär Fors om sin företrädare.

– Han kände själv att han var färdig. Hans uppdrag var att revitalisera vår position på marknaden. Och nu när vi har gått in i en något mer normal fas för företaget valde han att lämna.

Han säger att tajmingen för chefsbytet var lämpligt eftersom CGI, med sitt brutna räkenskapsår är i full fart att planerar det kommande arbetet under augusti-september.

– Vi har satt en tydlig plan för 2015 till 2017, säger han och beskriver
innehållet:

– Det handlar om hur vi ska fortsätta bygga på de styrkor vi har. Jag tror att vi ska jobba på det som vi är bra på. Det lokala är vår styrka, och att jobba med det som i Sverige räknas som stora företag. Det vi är bra på är att bygga ihop lokalt och globalt. Och att jobba med innovation, något som vi hela tiden uppmuntrar medarbetarna att jobba med.

Just för det sistnämnda har it-tjänstebolaget utlyst en intern tävling för att främja nya innovationer.

För ett bolag som har så stor verksamhet inom offentlig sektor är naturligtvis valutgången av högsta vikt. Inte minst behövs en stark regering. På frågan vad det innebär för CGI med en ny regering svarar Pär Fors att han hoppas att det kan leda till nya satsningar inom it-området.

– Parlamentarisk osäkerhet är så klart aldrig bra. Samtidigt finns det alltid möjligheter. En ny regering måste testa nytt och det kan ofta avsättas i nya it-investeringar. Efter åtta år kan det vara vitaliserande att testa nya grepp. Vi brinner för den offentliga sektorn och de utmaningar den står inför. Av naturliga skäl är det viktigt för oss, säger han.