För ungefär en månad sedan lämnade Magnus Penker vd-rollen på Apple-kedjan Digital Inn. Nu har han dragit igång ett nytt hjärteprojekt.

– Ja, från och med nu gör jag något väldigt annat, säger han, även om han under Digital Iinn-tiden också har haft en del att göra med utbildningsmarknaden.

Det nya projektet han nu väljer att investera i handlar om att hitta franmtidens programmerare, med fokus på sajten programming4kids.se.

Han säger att bakgrunden till att han vill investera i projektet är uppgifterna om att det 2020 kommer att saknas minst en miljon programmerare i EU. Detta samtidigt som han inte tycker att skolan inte förmår att lösa den uppgiften.

– Man blir påverkad som investerare, förälder och medborgare när man ser hur låg nivån är. Så istället för att gnälla vill jag gärna hjälpa till, säger han

Att han hamnat i projektet beror delvis även på att sajtens grundare, Peter Junermark, är en barndomsvän.

– Han har varit robotingenjör i tio år på Volvo och han kommer att hålla i det första lägret. Vi siktar på att ha både kvällskurser och läger, och under det första lägret ska eleverna få bygga en egen robot, säger Magnus Penker.

Lägret komer att pågå under en vecka och initiativtagarna siktar på att locka 14 deltagare. Magnus Penker säger att han hoppas att det blir fullspikat.

– Vi har bara informerat via sociala medier än så länge. Sajten gick upp förra veckan, men vi har redan fått stort intresse.

Han poängterar dock att det inte bara funnits intresse från lägerdeltagarna. Han lyfter fram Komtek, kommuner, skolor och näringslivskontor bland de verksamheter som visat intresse för initiativet.

– Lärarna kommer från KTH och Chalmers och mellan kurser och läger kommer vi att ha utmaningar online där kompisgäng får lösa problemen i grupp. Det gör att man får kontinuitet i det, säger Magnus Penker och beskriver sin målsättning med att kliva in i projektet så här:

– Det pratas om att det kommer att saknas en miljon programmerare 2020, men den siffran kanske kan bli något lägre om vi bidrar med det här.