Genom köpet av varumärket Motorola, företagets produktportfölj och ett antal Motorola-ägda tekniker etablerar sig Lenovo i ett svep som världens tredje största smarttelefontillverkare.

Affären är värd 2,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 21 miljarder kronor. Efter köpet drivs Motorola vidare som fristående Lenovo-bolag, med huvudkontoret kvar i Chicago. Köpet har nu godkänts av samtliga juridiska instanser.

Genom köpet övergår 3 500 anställda världen över till Lenovo, varav 2 800 i USA, inom utveckling, försäljning och support.

– Vi har för avsikt att ge marknaden vad den behöver: valfrihet, konkurrens och en ny innovationsgnista, säger Yang Yuanqing, som är styrelseordförande och vd för Lenovo, i ett uttalande.

Efter köpet förblir Motorola-veteranen Rick Osterloh kvar som operativ chef för Motorola Mobility.

Företaget siktar på att sälja 100 miljoner mobila apparater i år, inklusive smarttelefoner och plattor.

Samtidigt behåller Google kontrollen över de flesta av de flesta drygt 2 000 Motorola-patenten och utfärdar en licens för köparen att använda delar av dess intellektuella egendom.