Adressen till Wipros nya lokaler är Hötorgsskraporna på Sveavägen i Stockholm, närmare bestämt våningen ovanför Tata. Att det finns en utstuderad tanke att samla de två indiska jättarna under samma tak vill däremot inte Carl-Henrik Hallström erkänna.

– Nej, men det är nog ingen nackdel att de två stora globala företagen med indisk ursprung sitter så nära varandra. Sedan är det så mycket folk som reser till och från oss, så logistiskt är det här en väldigt bra placering för oss. Det är till exempel nära Arlanda Express, säger han.

– Vi är stolta över vår mångkulturella kultur så att blanda det svenska med det indiska i de här globala lokalerna är viktigt för oss. Om en kund vill ha en global lösning är det ju bra om företaget kan visa upp en global personalstyrka. Det här är vår DNA.

Att Wipro befinner sig på tokoffensiv är något som Carl-Henrik Hallström påpekade när Computer Sweden träffade honom i september förra året. Sedan dess har företagets expansion gått bra, med fler nyanställningar och med en högre kontraktsvolym än förväntat.

– Om vi bara går tillbaka till det senaste året har vi i Norden skrivit en total kontraktsvolym på cirka 800 miljoner dollar. Sedan har vi sagt att vi ska expandera, vilket vi redan har påbörjat men vi vill öka takten och därför har vi byggt upp en sälj- och marknadsavdelning för de nordiska länderna.

Utmaningen framöver ligger i att bli starkare på det lokala planet och för att göra det kommer det bli aktuellt med ytterligare anställningar.

– Vi har ju inget arv utan bygger det vi anser att vi ska leverera till världen i dag och i morgon. Det är just därför det är viktigt med medarbetare som är duktiga både på ett globalt och lokalt plan.

Carl-Henrik Hallström lyfter fram den nordiska marknaden som ett exempel på den lokala strategin.

– Vi ser Norden som en marknad med fyra olika språk och fyra olika kulturer, därför är det viktigt att vi har ett nordiskt perspektiv och inte enbart ett svensk. Vår globala leveransmodell ligger fast men vi behöver stärka just lokaliseringen.