Tele2 konstaterar i ett pressmeddelande att man väljer att ersätta samtliga sina abonnemang med ett enda nytt, där kunderna själva bestämmer innehåll och följaktligen även prisnivå.

I samma veva slopas bindningstiden helt och hållet. Dessutom väljer bolaget att separera telefonköpet från abonnemanget. En förändring som motiveras med att man inte vill att kunder ska behöva sitta fast i ett köpbeslut i 24 månader, vilket varit telekombranschstandard under två decennier.

RelateratDe drar in mest på mobildata

– Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar. Nu ändrar vi på det för att göra våra kunder på riktigt nöjda, genom slopad bindningstid, mer frihet och större möjlighet att själva anpassa våra tjänster efter sina mobilvanor, säger Tele2:s vd Thomas Ekman.

Framöver är tanken att kunderna ska kunna uppgradera och nedgradera innehållet månad efter månad efter egna önskemål och behov. Förändringarna kommer även att omfatta mobilt bredband och hemtelefoni via mobilnätet.

Relaterat: Tele2-vd avfärdar konsolidering