Seamless system för mobila betalningar, Seqr, lanserades för två år sedan. Två av de största anslutna handlarna har olika bilder av användandet. Enligt McDonalds är det en "försvinnande liten" andel av kunderna som använder lösningen medan Axfood har sett en ökning från låga nivåer sedan i våras.

– Det är ett väldigt lågt antal som betalar med mobilen, säger Kajsa Dahlberg, medie- och digitalchef på McDonalds i Sverige, till Nyhetsbyrån Direkt.

McDonalds införde Seqr för drygt ett och ett halvt år sedan. Dessförinnan hade ett pilotprojekt genomförts på fyra restauranger sedan sommaren 2012. I dag har nästan alla av hamburgerkedjans 220 svenska restauranger Seqr installerat.

– Vi är beroende av att Seqr har en bred bas av användare och vi är egentligen även beroende av att de har avtal med flera banker. För jag är lite skeptisk till att man ska betala med mobilen och sedan få hem en faktura på papper. Men det är det sättet som Seamless kan hantera det på just nu, säger Kajsa Dahlberg.

Hon betonar att McDonalds har tålamod i frågan. Seqr kostar kedjan inga pengar och bolaget vill "vara på banan" för att se hur fenomenet med mobila betalningar utvecklar sig framöver.

Hos Axfood är tonen ljusare för Seamless vidkommande.

– Vi väntar oss en fördubbling av försäljning via Seqr i år jämfört med 2013. Det är fortfarande på en ganska låg nivå, men ökningstakten är hög, säger Axfoods presschef Ingmar Kroon till Direkt.

Axfood anslöt sig tidigt till Seqr. I slutet av 2012 meddelade Seamless att dagligvarukedjan skulle installera lösningen i 380 butiker runt om i Sverige.

Ett trendbrott kom i våras när Axfood kunde börja lägga in priserbjudande i Seqr-appen. Den som betalade med mobilen kunde då få extrapris på enskilda varor.

– Innan dess hade användandet legat stilla ett bra tag, det hände i princip ingenting året innan dess, sedan gick kurvan uppåt. I och med erbjudandena skapades ett mervärde för kunderna, fortsätter Ingmar Kroon.

McDonalds har också sett en viss ökning i användandet när kedjan tillsammans med Seamless genomför kampanjer, exempelvis i somras.

– Vi är så inkörda på kort, det går så otroligt fort med ett betalkort. För att vi ska byta beteende måste det vara laddat med väldigt mycket värde, resonerar Kajsa Dahlberg på McDonalds vars kunder betalar med kort i 75 procent av fallen, resten i princip med kontanter.

Såväl McDonalds som Axfood är öppna för att prova andra lösningar än Seqr i framtiden. Det tidigare inhemska alternativet i form av Swedbanks lösning Bart lades ned i början av året. Men utomlands finns andra aktörer.

– Jag tror, för att vara ärlig, att det som möjligen kan göra skillnad och få riktigt stor påverkan är Apple Pay, säger Kajsa Dahlberg.

Apples betalningslösning för mobilen lanserades i USA under oktober och enligt flera amerikanska medier ser lösningen ut att ha fått fäste på sina håll. Walgreens, Whole Foods och McDonalds i USA har uttalat sig positivt om användandet av Apple Pay under den första tiden. Samtidigt har lösningen bannlysts av tungviktare som Walmart och 7-Eleven vilka siktar på att bygga upp en egen lösning inom mobila betalningar.

Apple Pay finns ännu inte i Europa.

– Det är klart att det är något vi är intresserade av att hänga på även i Sverige. Ju fler större aktörer som är involverade, desto fler kommer att vilja använda mobilen som betalningssätt, säger Kajsa Dahlberg som tror att det faktum att folk i allmänhet redan är vana vid att betala för appar via sitt id hos Apple kan komma att bli en katalysator.

Axfood är enligt Ingmar Kroon "medvetet otrogna" mot Seqr och har likt McDonalds förhoppningar om en mobil betallösning från ett betydligt större företag än Seamless.

– Nu kommer snart en konkurrent till Seqr. Mastercards variant, Masterpass, är på gång. Den kommer vi också att plocka in när den finns på plats, säger Axfoods presschef.

Både Apple Pay och Masterpass baseras på så kallad near field communication, NFC - en radioteknologi som möjliggör kommunikation mellan två apparater på nära håll. Seamless lösning, som beskrivs som smidig av såväl McDonalds som Axfood, bygger på så kallade QR-koder men har även stöd för NFC.

Under årets nio första månader omsatte Seqr, ett av Seamless affärsområden, strax under 6 miljoner kronor och det var på ungefär samma nivå som motsvarande period 2013.

Aktiekursen i Seamless har fallit med 70 procent under 2014.

Nyhetsbyrån Direkt