I början av året rekryterade Caperio Tomas Wanselius till rollen som försäljningsdirektör. Nu tar han över som operativ chef, samtidigt som vd Christer Haglund tar ett kliv åt sidan för att istället jobba med andra delar.

– Vi rekryterade Tomas till andra kvartalet eftersom vi behövde någon som fick fart på tillväxten och intäkterna. Han kom in med energi och älskar att vara i den här rollen. Vi kunde ju inte bara banta verksamheten utan behövde börja blicka framåt och få igång försäljningen igen, säger Christer Haglund och syftar på utvecklingen det senaste året.

Under årets tredje kvartal var bolaget tillbaka med svarta siffror, och att det är en tuff resa bolaget har genomgått under de senaste åren råder det inget tvivel om.

– 2011 och 2012 blev vi fartblinda och sedan slarvade vi med förberedelserna, 2013 var ett skittungt uppvaknande och 2014 har vi jobbat stenhårt. Det värsta skitåret 2013 och dess mardrömssiffror med förlust på knappa 19 miljoner kronor är historia nu. Även om en stor del av detta var nödvändiga investeringar för framtiden så bar inte intäkterna den nya kostnadsnivån, fortsätter Christer Haglund.

Och lika självkritisk som han är när han blickar bakåt, lika optimistisk är han när han blickar framåt.

– Det går att räkna upp många saker vi har gjort fel. Vi har haft ett otydligt erbjudande, för dålig aktivitetsnivå på sälj generellt, inte varit tillräckligt aktiva på nykundsbearbetningen, haft för låg beläggningsgrad i konsultorganisationen. Dessutom öppnade vi två nya kontor samtidigt under hösten 2012.

Under perioden har såväl personalstyrka som omsättning minskat, men successivt börjar Caperio hämta tillbaka förlorad mark.

– Vi har tappat något i omsättning, men är cirka 60 personer färre idag och tillbaka på sunda kostnadsnivåer, konstaterar Christer Haglund

Och nu ska han alltså lämna över det operativa ledarskapet till sitt nyförvärv. Christer Haglund kommer dock även fortsättningsvis att vara vd, men han säger att det dagliga arbetet kommer att ledas av Tomas Wanselius.

Och självklart bjuder Christer Haglund på en fotbollsliknelse när han ska förklara sin egen nya roll.

– Jag kommer att agera mer som en sportchef och försöka se uppifrån vad som behöver göras, blicka framåt och stötta Tomas. Sedan kommer jag att jobba med varumärket, styrelsefrågor, nya investeringar, titta på eventuella förvärv, samt använda mitt nätverk för att komma in på nya kunder.

Vad är det för förvärv ni ska titta på?
– Det är inget konkret ännu, men nu höjer vi blicken igen. Dock har vi sagt att 2015 ska bli kvalitetens år, vi har en del internt kvar att fixa först.

Redan2012 satsade Caperio på att ta in trotjänaren Johan Söderström som operativ chef, men en skillnad är att det är en större överlämning nu.

– Vi provade med Johan 2012, men då låg hr, ekonomi och marknad fortfarande hos mig. Nu tar Tomas över alla delarna, säger Christer Haglund.

Och Tomas Wanselius, med liknande erfarenheter från bland annat Tech Data, Portal och Atea, säger att han är peppad att ta över skutan.

– Nyckeln är att bygga ett fundament, och sedan siktar vi på två tillväxtår under 2016 och 2017, säger han och säger att han tror på parets nya rollfördelning.

– Caperio vill växa. Framför allt som marknaden ser ut nu. Då vill vi ha någon som tittar på vad som händer därute, och det är Christer väldigt duktig på.

Så det är färdigskuret nu?
– Vi har kommit ned i en kostnadsnivå vi är hyfsat nöjda med.

Och den nye operative chefen är tydlig med vad som är Caperios mål, att ligga på tredjeplatsen bakom de betydligt större konkurrenterna Dustin och Atea.

– Vår stora intention är att vara ett mer närvarande och personligt alternativ till dessa. Det är en yta man gärna vill vara på, och en plats där man mår bra. Med den erfarenhet och det lag vi har, så har vi ett bra och vältajmat läge att ta den, säger han och gläds åt att Caperio har det hårda jobbet bakom sig.

– Alla kommer att behöva göra en kostnadsjustering på grund av omställningen i branschen. En förlust på 19 miljoner gjorde att vi fick backa och tänka nytt. Det är klart att man inte vill gå igenom en sådan tid som vi har gått igenom, men ibland behöver man göra det och lärdomarna är ovärderliga.

Senast Tomas Wanselius klev in i ett liknande uppdrag i branschen var det som vd på Portal, ett bolag som senare köptes upp av Atea.

Christer Haglund, som inte är sen att ge en känga åt sin största konkurrent, rynkar på näsan, skrattar och säger så här om huruvida han vill se ett liknande scenario, det vill säga att det slutar med att Atea köper Caperio.

– Jag har alltid sagt att om Atea vill köpa oss, så blir det dubbelt så dyrt. Det är inget min personal önskar, men sedan får vi ju så klart se vad aktieägarna säger.