Poppermost är indiestudion som gått en lite annorlunda väg. Idén till spelet Snow föddes redan 2012. Då jobbade studions vd och game director Alexander Bergendahl, som trots namnet inte pratar svenska, i New York och de två andra grundarna, Filip Lundgren och Markus Palviainen i Stockholm.

Idén var att skapa ett spel för de lite mer häftiga och coola snösporterna i en öppen spelvärld; spelet skulle ta sporterna på allvar och vara free2play, det vill säga gratis att spela men med saker till salu inne i spelet.

Läs mer: Mag köper in sig i brittisk spelstudio

Så långt var kanske inte idén unik annat än i vad spelet skulle handla om, men det var sedan Bergendahl och hans vänner valde en annan väg - nämligen att söka till Stings acceleratorprogram Fast forward, samt att söka pengar från externa investerare.

– Jag har jobbat på fler stora studior genom åren där saker inte fungerat, där vi jobbat med stora spel på uppdrag från ett externt förlag. Jag var rätt färdig med den affärsmodellen. När vi startade Poppermost var därför en av grundtankarna att det skulle bygga på en affärsidé som fungerar långsiktigt, säger Alexander Bergendahl.

Alexander Bergendahl, Markus Palviainen och Filip Lundgren är personerna bakom indiestudion Poppermost.
Alexander Bergendahl, Markus Palviainen och Filip Lundgren är personerna bakom indiestudion Poppermost.

Steg ett var att välja ämne för spelet. Att det blev just actionsporter på snö beror dels på att det inte funnits några riktigt bra spel i genren de senaste åren, allra minst några som försöker simulera sporterna på ett kul sätt. Dessutom har extremsport på snö har en nischad, men hängiven publik. Vilket passar bra för free2play-spel. Medan spelvärlden och mycket i den kommer vara fritt, kommer även mycket annat gå att köpa.

– Snösport är som gjort för free2play, eftersom det hela tiden kommer nya kläder, ny utrustning och nya tävlingar spelarna kan betala för att få tillgång till. Vi har redan avtal ett dussintal av de mest kända varumärkena, bland andra Scott, Marker, Head och K2. Dessutom har vi avtal med olika tävlingar. Det kommer aldrig bli brist saker som kan säljas i spelet och som spelarna kommer vilja ha.

Läs mer: Svenskt jägarspel hakar på dinosauriefebern

2013 flyttade Bergendahl hem från New York och Poppermost in hos Sting. Tiden hos Sting gav ett bra kontaktnät, tillgång till investerare och Bergendahl nödvändig kunskap om hur man driver företag i Sverige. Numera sitter Poppermost i egna lokaler på Södermalm i Stockholm, granne med Rovio Stockholm och Fatshark samt ett stenkast från Mojang.

Spelet finns i så kallad early access på världens största spelsajt Steam sedan förra året. Där har 40 000 spelare betalat mellan 15 och 60 dollar för att få spela Snow långt innan det är klart. Det har gett intäkter på ungefär 600 000 dollar, innan Steam tagit sin andel på ungefär 30 procent. Bra pengar, men långt från tillräckligt för en studio som nu sysselsätter elva personer.

Läs mer: Svenska utvecklaren: "Pirata vårt spel"

Istället är det alltså externt riskkapital som bekostar utvecklingen. Först tog man in ungefär en miljon i kapital från vänner, släkt och ur egen ficka. Hösten 2013 tog man så in tre miljoner från externa investerare, sommaren 2014 ytterligare sex. Fortfarande äger de tre grundarna majoriteten av bolaget, men just nu har Bergendahl börjat förbereda nästa finansieringsrunda.

– Vi har visat att vi har en bra idé och förmågan att verkligen bygga ett spel som fungerar och spelarna gillar. Affärsmodellen med free2play tror jag kommer fungera perfekt. Det handlar om att göra spel som en service snarare än färdig produkt, spelet kommer att utvecklas vidare hela tiden, säger han.

– Snow ska på sikt dessutom vara en plattform även för andra extremsporter som inte utövas på snö, så det finns en stor potential där också.

I mars genomförs en så kallad stängd beta på Steam. Exakt när spelet kommer att släppas är inte klart, men när så sker kommer det att bli på Steam (det vill säga för pc, Mac och Linux) samt för Playstation 4. Sony stöder Poppermost med marknadsföring - Snow har bland annat visats på Sonys stora presskonferenser - och utvecklingsverktyg. Även på Playstation 4 kommer spelet vara gratis, med prylar till salu inne i spelet.

– Sony har inte så många spel som Snow, men de vill ha det och har varit enormt positiva och stöttande. Snow är ju mer ett konsolspel än ett typiskt datorspel, så det är kanske där vi ser den största potentialen.