SBAB blickar allt mer mot molnet och tar nu hjälp av konsultbolaget Qbranch. Banken har tidigare haft en mixad outsourcing, där delar av it har legat på olika partners och andra delar har funnits internt.

– Att genomgå en resa mot molnet kan vara mycket utmanande speciellt för företag inom den finansiella sektorn med höga krav på tillgänglighet och säkerhet. Genom att vi bygger vår tjänsteleverans på egen infrastruktur och på molnleveranser gör att vi kan erbjuda det bästa av två världar och genom våra partnerskap med i första hand Microsoft kan vi erbjuda våra kunder nästintill obegränsad leveranskapacitet, säger Qbranchs Sverige-vd Martin Stenström.

Läs mer: Qbranch tar hem rekordaffär

I ett första steg kommer Qbranch att hjälpa banken med en it-arbetsplatshantering samt servicedesk för de cirka 450 anställda i Sverige. Dessutom ska mejlplattformen bytas ut till Microsofts Outlook/Exchange. Det nytecknade avtalet löper under en treårsperiod.

Läs mer: Ett enda ord sänkte Konsumentverkets hela it-upphandling

– Vi valde Qbranch som it-leverantör för att de har kommit långt på sin kompetensresa inom moln- och hybrida it-tjänster och är en högt rankad molnpartner hos Microsoft. Qbranch kommer vara en strategiskt viktig leverantör i vår fortsatta utveckling där vi är övertygade att rätt it-satsningar och tillvägagångssätt kommer att göra SBAB mer konkurrenskraftiga, säger Johan Sandberg, chef för infrastruktur och drift på SBAB.