När Henrik Johansson och Dennis Gustafsson bestämde sig för att utveckla ett mobilspel på fritiden 2011 hade vännerna så klart en dröm om att kunna leva på det i framtiden. Fyra år senare har drömmen mer än besannats.

Siffrorna för det senaste verksamhetsåret, som sträcker sig från augusti 2013 till augusti 2014 är minst sagt imponerande: Omsättningen landar på 32 miljoner, med en vinst på 21. Och detta alltså på två personer samt en frilansande musiker som jobbar halvtid för studion, vars namn Mediocre plötsligt fått en viss ironisk klang; framgångarna är ju allt annat än mediokra.


Mediocres nya spel blir en pendla till jobbet-simulator. Foto: Mediocre

– Jag får ofta frågan hur det känns efter ett så fantastiskt år, men sanningen är ju att bolaget gått bra redan från att vi släppte första spelet. Vi har alltid tjänat mer än vi behöver för att överleva, så även om det så klart känns bra är det inte så stor skillnad mot åren innan, säger Dennis Gustafsson.

Läs mer: Här är Sveriges nästa spelsuccé

– Den riktigt stora skillnaden var ju mellan 2011 och 2012, då vi gick från att göra spel på fritiden till att kunna jobba med det på heltid.

Jo, siffrorna för Mediocre har inte varit fy skam något av de tre verksamhetsåren. Första året omsattes över 9 miljoner, andra året 13 och nu alltså 32. Orsaken är förra årets dundersuccé Smash Hit, en "first person runner" på spelspråk.

Inte nog med att spelet i sig var bra, och blev framlyft i både Google Play och App Store, det var dessutom ett gratisspel som kunde spelas igenom utan att man betalade en krona. Ville man däremot kunna spara sin framfart fick man betala.


Dennis Gustafsson och Henrik Johansson spelstudio Mediocre omsatte makalösa 32 miljoner 2014. Foto: Thomas Arnroth

Drygt 80 miljoner spelare har laddat ner spelet, och även om bara några få procent verkligen betalar har det alltså räckt till rejäl intäktsökning för Mediocre. Dessutom säljer studions tidigare tre spel fortfarande och genererar dagliga intäkter.

Nu är det snart dags för nästa spel, vilket inte blir en uppföljare.

– Nej, även om det säkert vore det smartaste rent affärsmässigt vi tycker inte det är så roligt, vi gör hellre något nytt.

Och något helt nytt blir det; ett bilspel som handlar om att pendla till jobbet. Det låter stressigt, men enligt Mediocre är det snarare lågmält. På Youtube släpptes i helgen en första film från spelet, som ännu inte har något namn.

Dennis Gustafsson förklarar vad spelet går ut på.

– Du har en viss pott tid att använda för att köra till jobbet på morgonen. Varje ny morgon dyker fordonet du körde dagen innan upp och simulerar exakt hur du körde då. Till slut blir vägarna fulla av bilar som du kört tidigare, ju bättre du kört desto enklare blir det för dig att komma till jobbet snabbt.

Mediocre siktar på premiär i april.

Trots de ekonomiska framgångarna har studion inte gjort några större ändringar i vare sig sätt att jobba eller i personalstyrkan. Henrik Johansson och Dennis Gustafsson vill bara vara Henrik och Dennis som gör sina spel, och nu när de har gott om pengar på banken ser de ingen orsak att ändra det. Sådant som de inte gillar är bra på lejer du bort till andra, som ekonomin och att sköta sociala medier.

Läs mer: Rapport: 48 procent av alla spelare är kvinnor

Eller jo, en förändring har studion gjort: För första gången sitter nu duon i samma lokal, i ett eget kontor. Tidigare har de jobbat på distans, Dennis från Malmö och Henrik från Stockholm. Nu har Henrik flyttat söderut och Mediocre har därmed utökat Malmös spelkluster med ännu en framgångssaga.