I Kina och Indien köper man antingen den finaste smartphonen på marknaden - eller den sämsta.

Företaget Xiaomi, vars bästsäljande telefon Redmi kostar omkring 100 dollar att köpa i Indien, har enligt Wall Street Journal seglat upp som ett alternativ till lyxtillverkaren Apple.

Xiaomi blev i december världens högst värderade startup-bolag inom teknologi med en värdering på 46 miljarder dollar. När Apples vd Tim Cook samtidigt presenterade rekordvinster för sitt bolag underströks världens växande inkomstklyftor.

I takt med att de komponenter som ingår i smartphones blir allt billigare pressas priserna på slutprodukterna av tillverkare som Xiaomi, Coolpad, Vivo och andra kinesiska tillverkare vars produkter säljs i utvecklingsländer.

Xiaomi är något av mästare i den här grenen. Genom att endast sälja sina produkter på webben och dessutom hålla nere antalet modeller kan företaget sälja produkterna för en spottstyver.

De som drabbas av uppdelningen mellan lyxprodukter och basprodukter är de som verkar i mellanskiktet. Vinsten för Samsungs mobildivision rasade 62 procent jämfört med året dessförinnan, vilket fick bolaget att meddela att de också ska börja sälja billigare telefoner i Xiaomis anda. Kinesiska Huawei, å andra sidan, avser att gå åt andra hållet och satsar på dyrare telefoner.

Att Apple fortfarande lyckas så bra i Kina beror enligt bedömare på att företaget fått en image som utpräglad lyxprodukt. Appleprodukter har i Kina passerat märken som Gucci, Louis Vuitton och Chanel när det gäller presentartiklar, enligt undersökningsföretaget Huron Report.

Nyhetsbyrån Direkt