Det svenska dotterbolaget till norska Datametrix, Daxcom, etablerades 2013. Och nu två år senare siktar företaget på att växla upp sin verksamhet.

– I Sverige har fokus fram tills nu varit på unified communications. Det beror främst på att vi mest har varit en partner titl Telenor. Men nu kommer det mer framöver. Tiden är mogen att bredda portföljen så att det inte enbart är UC. Framför allt är våra molntjänster ett viktigt satsningsområde, säger vd Frank Svendsen när han tar emot på Stockholmskontoret som ligger vägg i vägg med Telenor.

Daxcom ägs alltså av Datametrix, som man skulle kunna beskriva som ett norskt Cygate, det vill säga en systemintegratör med landets största operatör i ryggen.

Under fjolåret omsatte Datametrix 1,2 miljarder norska kronor och har i dagsläget runt 340 anställda.

För två år sedan valde man att etablera det svenska dotterbolaget. Och hittills har det skett i en tämligen blygsam skala.

Daxcom har, enligt Frank Svendsen, 18 anställda fördelade på de två kontoren i Stockholm och Göteborg, och han uppskattar att 2014 års omsättning landar runt 40 miljoner kronor. Verksamheten beskriver han så här:

– Vi levererar allt som går via ip-protokollet. Vi jobbar inom nätverk, infrastruktur, trådlösa nätverk och datacenter.

Bland svenska konkurrenter nämner han bolag som Atea, Intelecom, Cygate och TDC Dotcom. Och nu handlar det som sagt om att etablera sig på allvar, och inte minst på egen hand, på den svenska it-kartan.

– Vår utmaning är att vi fortfarande är små och under utveckling, medan de andra har en plats på marknaden. Vi måste vara mer synliga och vi kommer att lägga lite tryck på våra molntjänster. Vi ska så klart fortsätta komplettera Telenors affärer, men inte minst ska vi skapa våra egna affärer.

Bland de kunder Daxcom jobbar med i Sverige idag nämner han Nyköpings kommun, Migrationsverket, Scandic och inte minst Volvo Cars, som är den största kunden och anledningen till att bolaget etablerat sig med kontor i Göteborg. Och det scenariot utesluter han inte en repris av, om någon storkund dyker upp i någon annan svensk stad.

– Vi har ganska stora kunder trots att vi är ett fåtal anställda. Men för det mesta jobbar vi tätt med Datametrix och får hjälp därifrån om det behövs, säger Frank Svendsen och försöker måla upp hur en typisk Daxcomkund ser ut.

– Vi har inte funnits tillräckligt länge för att se vad som är en typisk kund, men jag skulle säga att det handlar om medelstora företag och uppåt.

Och nu ska ni alltså växa. Betyder det att ni ska anställa massa folk?
– Vi ska växa under 2015, men det är viktigt att växa på ett hälsosamt sätt. Det vill säga vi ska göra affärer och sedan växa på personalsidan. Vi har som sagt turen att ha 340 personer i ryggen.

Hur många tror du att ni är i Sverige när 2015 är slut?
– Jag gissar att vi möjligen är 25 personer, men det beror så klart på hur vi lyckas, säger han och svarar så här på om bolaget har några omättingsmål i Sverige.

– Det finns ju en 100 miljoners-gräns vi önskar nå inom en inte alltför lång tid.