REA
Nu ska kedjorna granskas angående hurvida reglerna för rea och extrapris följs.

Konsumentverkets granskning gäller huruvida kedjorna följer reglerna för när varor får sägas vara på rea, och inte minst hur man använder begrepp som rea, extrapris, fyndpris eller formuleringar som på något sätt knyter an till dessa benämningar.

”En anledning till granskningen är den omfattande marknadsföring som hemelektronikbranschen för vid realisationer, och då kanske främst vid jul och en tid därefter, samt den attraktionskraft och påverkan ett reapris har för många konsumenter. Som ett led i denna granskning vänder vi oss till de större återförsäljarna i branschen i syfte att kontrollera bland annat bolagens tillämpade priser under en viss tidsperiod”, skriver Konsumentverket i de handlingar som skickats till kedjorna och lyfter därefter fram de tillämpliga reglerna i sammanhanget.

De sex kedjor som fått verkets blickar på sig den här gången är Komplett, Media Markt, Siba, Cdon, Dustin och Elgiganten.

Från kedjorna har Konsumentverket begärt ut uppgifter om faktiska försäljningspriser. Det handlar främst om ett antal utvalda varor som exempelvis högtalare, surfplattor, dammsugare och dataspel.

I ett första skede vill Konsumentverket ha in ett antal prislistor eller annat material som visar vilka priser de olika kedjorna har skyltat med. Det handlar om olika tidsperioder, som sträcker sig mellan 8 januari 2014 till 31 januari 2015.

De sex kedjorna har fram till den 6 mars på sig att kommentera Konsumentverkets uppgifter.

Texten är uppdaterad.