I förra veckan blev det klart att svenska Snow Software köper The Institution. Nu följer mjukvarubolaget upp med ytterligare ett förvärv. Och även den här gången är det hemma i Sverige man har hittat själva förvärvsobjektet.

Igap Technology, med sex anställda köps för en hemlig summa, och alla anställda har redan flyttat över och kommer att få nya roller inom Snow Software.

– Det är ett litet, nischat bolag som jobbar med sin produkt Software Store, som är en intern beställningsportal för hur man hanterar it-tjänster. Det vi försöker göra nu är att integrera de delarna så att en organisation kan få rätt information vid rätt tillfälle och utifrån det fatta rätt beslut, säger Snow Softwares vd Axel Kling om sina senast anlända kollegor, som alltså redan finns på plats.

Och han välkomnar sextetten med följande ord:

– De brinner verkligen för sin produkt, och det är en fantastiskt fin teknologi. Nu får de tillgång till mer resurser och en möjlighet att komma ut i hela världen.

Med Igap, och förra veckans förvärv The Institutions 19 anställda ombord, innebär det att Snow Software i skrivande stund har 274 anställda, med verksamhet i 14 länder. Även i maj gjordes ett förvärv, i Tyskland, så SAP-specialisten Intelligent Licensing Corporation anslöts till koncernen.

Är det färdigköpt nu?
– Det handlar inte om att köpa för köpandets skull. Vi har tittat i hela Europa. Sedan har vi haft turen och glädjen att springa på svenska bolag som ligger väldigt långt fram. Men just nu finns det inget förvärv som är aktuellt inom den närmaste tiden.

Läs mer: De vill bli nästa svenska mjukvarujätte

Axel Kling säger att Snow Software har fortsatt växa även om man bortser från de förvärv som har gjorts.

– Vi har vuxit med 60 procent under 2014. Det är där vår snittillväxt har legat under de senaste sex åren, säger han och konstaterar att årsomsättningen landade på 355 miljoner kronor.

Hur ser det ut på sista raden då, tjänar ni några pengar?
– Vi har inget fokus på att maximera vinst nu, även om vi hela tiden har hållit oss på plussidan. Målsättningen nu är att vi ska ta en global position.