Biltillverkaren Subaru ska bland annat köra sina informations- och kundsajter via molnleverantören Ipeer. Pris, servicegrad och flexibilitet var de främsta kriterierna vid valet av leverantör.

På sajterna ska information som bilköpare behöver levereras, enligt ett nytt koncept som lanseras under våren och som bygger på verktyget Episerver.

De nya sajterna tar hänsyn till att besökarna till företagets återförsäljare redan har skapat sig en uppfattning om varumärket och ofta läst in sig grundligt på webben, uppger Pieter Stokman, som är it-chef för Subaru Nordic.

– Sajterna ska genom de nya tjänsterna bli mer responsiva och relevanta för de besökarna, säger han.

Att företaget inte blir inlåst utan själva kan flytta servrar till annan VMware-miljö är en bra möjlighet att ha, betonar han.

Ipeers tjänst Hosted VMware rankades i fjol som den bästa infrastrukturtjänsten, Iaas, av tidningen Techworld.

I ett uttalande uttrycker Erik Arnberg, som är marknadsansvarig på Ipeer, glädje över att få Subarus förtroende.

– I sitt val visar de att den bästa molndriften för ett företag oftast inte handlar om klick på hemsidan hos globala standardtjänster, utan snarare ett tjänste-, kostnads- och servicepaket optimalt anpassat till ett specifikt företags behov, säger han.


CITE Conference kommer till Stockholm 21-22 april!

Här samlas alla typer av IT-beslutsfattare för att prata om digitaliseringen som driver framtidens affärer.

Fokus ligger på mobilitet, säkerhet, molnet och big data.

http://cite.event.idg.se