cygate
"Jag tror att närproducerade it-tjänster är en typ av lösning som de svenska användarna efterfrågar", säger eva-Lotta Jonsvik.

Eva-Lotta Jonsvik kommer senast från en roll som marknadschef för segmentet små och medelstora företag på Microsoft och hon har även haft pr-ansvar för Microsofts molntjänster. Dessförinnan har hon ett förflutet på Caperio, och inte minst Sourcecom, där hon var under tolv år.

Men nu väntar alltså Cygate, när började du?
– Jag började i måndags. Det känns väldigt bra, och jag känner mig väldigt välkommen.

Vad blir ditt uppdrag?
– Jag har jobbat snart 17 år i it-branschen, och det har till stor del handlat om att kommunicera kring olika it-tjänster. Just nu ska vi framför allt jobba vidare med våra närproducerade it-tjänster. Jag ser stora möjligheter med hur vi kan jobba med det och nå ut till nya målgrupper. Vi har både bredden i erbjudandet och en djup teknisk kompetens, i kommunikationen behöver vi öka relevansen till dem som inte vill prata teknik.

En fråga som ständigt är aktuell när det gäller Cygate är förhållandet till ägarna Teliasonera. När förre vd:n Bengt Lundgren lämnade bolaget var det tydligt att det fanns olika syn på Telias roll. Och när molnbolaget Ipeer köptes var det Telia som ville vara i rampljuset trots att det förvärvade bolagets verksamhet hör hemma mer i Cygatevärlden.

Vad blir budskapet kring er ägare och dess förhållande till Cygate?
– Vi är ett bolag, men vi ägs av Teliasonera och Teliasonera är en operatör som främst erbjuder infrastruktur. Vi är en integratör som erbjuder mer kundunika lösningar. Jag tycker att kombinationen känns spännande och vi har också bra kapacitet genom att vi har 20 lokala kontor.

Och att det är tjänster som står högst på Cygateagendan framgår tydligt, och målsättningen är högt satt.

– Det är ett bra skede att komma in som marknadschef nu. Närproducerade it-tjänster är ett koncept som jag tror mycket på, och jag tror att det är en typ av lösning som de svenska användarna efterfrågar. Vi har gjort varumärkesresan och nu har vi möjlighet att ta det vidare. Vi har bland annat ett mål om att vi ska växa tjänsteaffären med 300 procent, säger Eva-Lotta Jonsvik.

För Cygates tidigare marknadschef Richard Schumacher väntar nu en roll som Sverigechef på onlinevideoföretaget Dreambroker.