Länge rådde osäkerhet om Facebook skulle klara övergången till mobilen – och om företaget skulle lyckas hålla uppe tillväxten i den här utvecklingen. Med de senaste kvartalsresultaten sätter vd Mark Zuckerberg definitivt punkt för den diskussionen.
Nu kommer 73 procent av Facebooks totala försäljning från mobilannonser.
Totalt hade Facebook en omsättning på 3,54 miljarder dollar under första kvartalet. Det var mer än 40 procent upp jämfört med motsvarande period förra året. Dock nådde bolaget inte upp till analytikerförväntningarna som låg på 3,56 miljarder dollar, enligt Thomson Reuters.
Mobilannonserna ökade med 59 procent till 2,59 miljarder.
Vinsten gick ner med 20 procent till 512 miljoner dollar.
Facebook äger även Instagram, Messenger och Whatsapp, men det är flaggskeppet Facebook som står för den absolut största delen av annonserna. Instagram började ta in annonser 2013, men den processen ska gå långsamt och stegvis, enligt företagets egna planer.
På Messenger och Whatsapp har de inte ännu inte börjat med annonsering.