reklam387 miljoner kronor. Så mycket minskade kedjorna sina reklaminvesteringar med under 2014 jämfört med året före. Det visar siffror från Sifo Reklammätningar i rapporten Indikat, där kedjornas medieinvesteringar i traditionella medier som direktreklam, morgonpress och tv ingår.

Inte ens Elgiganten, som brukar vara en av landets flitigaste reklamköpare, ökade sina investeringar under 2014. Tvärtom lade kedjan 119 miljoner färre än under året före, men lyckades trots det ändå punga ut med hela 641 miljoner kronor på reklam.   

För branschtvåan Media Markt handlade det om ännu mer åtstramningar. 2013 års reklamkaka på 462 miljoner kronor var nära att halveras, och slutade på 260 miljoner under 2014.

Ett bolag som mer än halverade sina investeringar var Siba, som nöjde sig med att lägga 55,3 miljoner kronor på reklam under 2014. Familjen Bengtssons andra bolag, Netonnet, gick däremot strömmen och ökade sina investeringar med 7 miljoner kronor.

Halveringen för Siba gjorde dock att man med god marginal blev det mest effektiva bolaget. Med 3,76 procents effekt per investerad miljon visade sig kedjans marknadsföring vara bäst i klassen. Tvåan Media Markts effekt var 1,51 procent per miljon, medan Elgiganten tog brons i effektivitetsligan med 0,92 procent per investerad miljon.

Värt att notera från Indikatrapporten är att digital reklam inte ingår i mätningarna. En ökad vilja från marknadshåll att lägga pengarna digitalt kan givetvis vara en av förklaringarna till att den totala reklamkakan minskar.

Fakta

1. Elgiganten 641 miljoner (760 miljoner)
2. Media Markt 260 miljoner (462 miljoner)
3. Netonnet 130 miljoner (123 miljoner)
4. Siba 55,3 miljoner (112 miljoner)
5. Hi-Fi Klubben 40,4 miljoner (39,1 miljoner)
6. Euronics 34,6 miljoner (39,6 miljoner)
7. Audio Video 25,8 miljoner (32,5 miljoner)
8. Komplett 15,8 miljoner (24,6 miljoner)
9. Webhallen 8,2 miljoner (5,6 miljoner)
10. Dustin 7,3 miljoner (13,5 miljoner)

Total investering 1 247 miljoner (1 634 miljoner)