googleVarumärkesrankningen Brand ZTM Top 100 Most Valuable Global Brands släpptes nyligen av undersökningsföretaget Millward Brown.

Den visar att Apple återigen är världens mest värdefulla varumärke efter att under några år ha fått stå tillbaka för Google.

Apples varumärke värderas till hisnande 247 miljarder dollar, alltså drygt 2 biljoner kronor eller närmare bestämt 2 077 miljarder kronor. Varumärket ökar med 67 procent i år, i värde jämfört med i fjol. Bakom ökningen står framför allt den starka försäljningen av Apples senaste smarttelefon Iphone 6.

– Apple är tydliga med vad deras varumärke står för och sitt budskap om att de kan göra livet enklare och roligare för dig som kund, säger Björn Söderin, som är Sverigechef på Millward Brown Nordic.

Googles varumärke växer endast 9 procent till ett värde av 173 miljarder dollar.

Även Microsoft kvalar in bland de ledande, följt av IBM, Visa, AT&T, Verizon, Coca-Cola, McDonalds och Marlboro.