atea
"En sak vi märkte tidigt var att det användes mycket pengar för representation i Danmark", säger Ateas koncernchef Steinar Sønsteby.

En mutskandal skakar it-Danmark och mitt i stormen står Atea, som haft besök av polis och just nu är föremål för en utredning.

Ateas koncernchef Steinar Sønsteby har haft fullt upp de senaste dagarna, och för IT24 kommenterar han saken så här:

– Det här är en väldigt speciell sak som kretsar kring personer som numera har lämnat Atea, säger han.

Han påpekar att han har vissa restriktioner från polisen kring vad han får uttala sig om. Men de personer han pratar om återfinns numera på nysatsande konkurrenten 3A-it, som leds av Steinar Sønstebys företrädare Claus Hougesen.

– De slutade på Atea i april-maj ifjol. Jag tog över som koncernchef ungefär då och Morten (Felding, Danmarkschef) i maj. En sak vi märkte tidigt var att det användes mycket pengar för representation i Danmark, och det visade sig som sagt höra samman med personer som inte längre jobbar hos oss.

Atea har även skickat ut ett börsmeddelande i ärendet där man beklagar det inträffade, och hur man ska jobba för att liknande saker inte ska hända framöver.

Steinar Sønsteby säger att mutanklagelserna blev kända i samband med en numera avbruten upphandling, som 3A-it tog hem.

– Det här kom upp i förbindelse med en upphandling med Region Sjælland. Vi vann inte den affären, och nu efter tilldelningen har de strukit hela upphandlingen, och den kommer att göras om, säger Ateas koncernchef.

Hur agerar ni på koncernnivå?
– Vi har gått ut i organisationen och sagt att vi inte gör så här. Vi har även påtalat de regler vi har, och de reglerna har vi brutit mot big time i Danmark. Jag har gjort affärer i så många år med så många kunder, och har aldrig varit med om något liknande, det är på tok för många restauranger, för dyra restauranger och för många resor. Annars vill inte polisen att vi gör något överhuvudtaget just nu, så vi försöker vara försiktiga så vi inte stör utredningen.

Att det är hårda regler inom offentlig sektor kring vad man får bjuda på och inte gäller i samtliga länder där Atea verkar. Och det borde ju, om inte annat, den offentliga giganten Atea känna till.

– Den normala uppfattningen är att man inte ska göra någonting. Är det till exempel en hockeymatch och en middag så ger vi alltid kunderna möjligheten att betala själva. Jag tar kraftigt avstånd från det som har hänt. Det är inte så vi ska göra affärer och jag är chockad över att det har kunnat förekomma, säger Steinar Sønsteby.

Är det här en isolerad dansk företeelse eller förekommer liknande saker hos Atea i Sverige?
– När det gäller saker som den vi pratar om här är vi väldigt trygga med att det inte förekommer.

IT24 har även sökt representanter för 3A-it, men de vill inte kommentera ärendet.