elgiganten
Efter att Phone House-butikerna bytt flagg har Elgiganten och vd Niclas Eriksson 157 butiker i Sverige.

I samband med nyrustningen presenterar Elgiganten även sitt resultat för perioden maj 2014 till april 2015. Omsättningen landar på 9,1 miljarder kronor och rörelseresultatet på 92,4 miljoner kronor.

– Vi fortsätter att ha en stabil tillväxt. Vi ökar 6,9 procent i en bakåtgående marknad. Det är en tuff elektronikmarknad där Elgiganten fortsätter att växa i volym och resultat, säger vd Niclas Eriksson.

På vems bekostnad växer ni?

– Det kan man fråga sig. Den totala marknaden går bakåt. Vi ser att det är några som tappar volymer, men vi kan inte stå för deras resultat.

Han bryter loss tillväxten i tre olika delar, och konstaterar att tillväxten har varit 4 procent i butikerna, 16 procent på nätet och 10 procent i kundcentret. De tre delarna ska nu alltså kompletteras när ett fjärde hjul, city- och galleriabutiker, kopplas på den stora hemelektroniktrucken.

– Kannibalism inom företag är det vanligaste som sker när man är duktiga på nätet, men vi ser inte att det sker hos oss vi ser att vi växer starkare än marknaden inom många produktområden.

Läs mer: Krisen för elektronikkedjorna håller i sig - men det finns en pryl vi fortfarande vill köpa

Niclas Eriksson nämner bland annat kök, vitvaror, tv och datorer som områden där Elgiganten växer mer än marknaden. Men som rapporterats tidigare är det mobilen som just nu är lokomotivet i hemelektronikmarknaden. Och det är telefonen som utgör navet i den nya citysatsningen.

– Telefonen är vårt absoluta centrum. Vi ser att kunden köper fler produkter utifrån sin telefon och det ställer också mer krav på oss inom retailvärlden att hjälpa kunden. Det här är den största investeringen vi har gjort. Vi har sett utvecklingen under flera år och vill vara där kunden är. Vi ser att vi måste göra det enkelt att komma i kontakt med oss. Vi har varit störst på nätet, och störst på köpcenter. Nu kommer vi även finnas i citykärnor och gallerior, så nu säkrar vi även drop-inbiten och gör det enkelt för kunden att handla.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning