nätbedragare

E-handeln fortsätter öka i rasande takt. Det öppnar även nya arenor för bedragare, och metoderna blir allt fräckare och svårare att upptäcka, vilket it-återförsäljarna nu vittnar om.

Polisens bedrägericenter säger att det kan röra sig om produkter för hundratals miljoner kronor som försvinner från svenska företag.

Läs mer: Utpressning växande hot mot svenska företag

Bedrägerier under falsk företagsflagg drabbar så klart flera branscher, men it-återförsäljarna är ofta hårt drabbade, inte minst eftersom det rör sig om lättfraktade och dyra produkter.

– För vår del handlar det nästan uteslutande om Apple-produkter. Oftast är det en beställning så att det ska se ut som att det är ett mindre företag som ska ha det. Exempelvis fem Iphone, någon Ipad eller någon macdator, plus lite tillbehör, säger Jonas Dahlborg, marknadschef på Misco.

Det typiska upplägget är att någon går in på webbshoppen och registrerar en kund, oftast ett befintligt företag, där man även anger rätt organisationsnummer och ett antal kontaktpersoner, något som bedragarna lätt kan hitta på nätet.

– Beställning sker ofta till ombud där de känner någon som arbetar, eller arbetar själva. Även uthämtning med falsk legitimation har blivit vanligare. Vissa utlämningsställen är dåliga på att genomföra id-kontroll enligt Postens regler, och i det fall tjuven vet om detta så kommer de välja dessa ombud, säger Erik Estberg, finanschef på Webhallen.

Läs mer: Därför är småföretagen hackarnas nya mål

Hos Polisen är man väl medvetna om problematiken, och Anders Olofsson, brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter, NBC, säger att man hela tiden jobbar med att försöka hålla jämna steg med bedrägerier som han beskriver som systematiskt organiserade och som hela tiden förflyttar sig.

Anders Olofsson
Anders Olofsson.

– Det är ett stort bekymmer. Det är enorma summor som bedragare får ut varor för, säger han och konstaterar att det är svårt att ge en exakt siffra, men tittar man på samtliga drabbade branscher är svinnet stort.

– Det kan vara fråga om hundratals miljoner.

Han pekar ut telefoner och surfplattor som två av de produkter som oftast lockar bedragarna. Arbetet för personalen på NBC handlar mer om att förebygga än att utreda brott.

– Vi vet att vi aldrig kommer ikapp. Det handlar mindre om utredningsåtgärder och mer om hur man kan jobba förebyggande, konstaterar han.

Läs mer: Svenska id-handlingar guldgruva för bedragare

Och där passar Anders Olofsson på att påpeka att en viktig del av det förebyggande arbetet ligger hos de som säljer och hos de som transporterar varorna.

– Man måste bli smartare i hur man säljer och hur man identifierar olika avtalsparter. Säljarna och marknadsfolket har en annan syn på det och kör på och anser att om vi inte tar risker och säljer så tjänar vi inga pengar. Men vi vill att man ska ha bra och säkra rutiner och inte bara skicka iväg saker hur som helst. Det är där en stor del av problemet ligger, säger han.

– Ett råd vi alltid ger är att titta extra när det dyker upp nya uppgifter, och att inte lita på länkar och hänvisningar utan att man hela tiden ser till att gå till källan och höra av sig. Och för transportörer gäller det att vara extra uppmärksamma om en vara omdirigeras. Man måste vara medveten om problemen. Till sist är det alltid någon som förlorar pengar på det, och oftast är det leverantörerna.

Fakta

Ett typiskt upplägg är att någon går in på webbshoppen och registrerar en kund, oftast ett befintligt företag, där man även anger rätt organisationsnummer och ett antal kontaktpersoner, något som bedragarna lätt kan hitta på nätet. Utöver det anges även en webbadress där man ändrar lite, men ändå riktar besökaren till något som ser ut som den ordinarie sajten. Oftast har man även ett script som gör att den uppdateras i takt med originalsajten.

Därefter körs ordern igenom, men gärna med lite fel i leveransadressen. Och eftersom det gärna även anges felaktiga kontaktuppgifter till de påstådda företagsrepresentanterna så hamnar frakten på avvägar. Det är inte alltid det lyckas, men inte sällan kan varorna hämtas ut av bedragarna hos något postombud. Själva fakturan skickas dock till det verkliga företaget i fråga.