ifs
IFS partneransvariga Elni Kullmer hoppas kunna rekrytera ännu fler partner framöver.

IFS gick i våras ut med att man vill satsa stort på partnersamarbeten för att få fart på produktförsäljningen. I alla fall inom vissa segment.

Nu har man gjort klart med Implema, som framför allt gjort sig känd som expert på IFS huvudrival SAP. Nya partnerchefen Elni Kullmer säger att man gärna plockar in fler SAP-återförsäljare.

– Vi har flera SAP- och Microsoftpartner som knackar på dörren. Det är extremt bra drag på marknaden för IFS. Det är många som vill etablera ett ben hos oss, säger hon.

Läs också: Vind i seglen för SAP

Och hon är påtagligt nöjd över hur partnerverksamheten har utvecklats under det senaste året.

– Vårt mål var att öka produktförsäljningen via partner, och det mål vi har satt upp kommer vi att uppnå redan i år. Det är tidigare än vi hade planerat, så det känns kul att vi lever upp till vad vi säger.

Och hon vill gärna se ännu fler partner inom segmentet mellanstora företag, som är den del där IFS behöver och vill ha mest partnerhjälp.

Implemas vd Jörgen Aronsson säger att bolaget valt en ny strategi. För tre år sedan bröt de mönstret, det vill säga att bara jobba med SAP, genom att plocka in Epicor. I år har två nya affärssystemleverantörer plockats in.

– Vi plockade in Microsoft AX i våras och nu är det dags för IFS. Syftet är att bredda oss. Vårt mål är att dubbla omsättningen inom fem år, säger han.

I dagsläget ligger omsättningen runt 130 miljoner kronor, och bolaget har cirka 100 anställda.

Läs också: Här är it-företagen som betalar bäst i Sverige

När det gäller IFS-samarbetet säger han att ungefär ett tiotal personer på Implema kommer att jobba med det vid årskiftet, för att sedan växa i takt med efterfrågan.

– Vi gillar mellanstora bolag. Det är vår storlek på företag och IFS har velat öppna upp för en partnerdel. De har Accenture för de större företagen och oss för de medelstora. Det är en svensk produkt, och ett bolag som passar bra ihop med vår kultur och våra värderingar.

Jörgen Aronsson säger att SAP fortfarande är den största partnern just nu, men att fokus framöver kommer att ligga på de tre stora inom segmentet, det vill säga SAP, Microsoft och IFS.

– Vi har valt att jobba med de tre starkaste varumärkena, det är helt och hållet kundens efterfrågan som styr.