I höstas tog Åsa Arvidsson över som svensk vd på Avanade. Och nu vill hon rida på fintech-hajpen och göra en rejäl satsning mot bankvärlden, som hon anser sitter på stora mängder värdefull data. Det gäller bara att gräva fram det som finns där.

– Det är framför allt två saker som driver utvecklingen i bank- och försäkringsbranschen nu. Det ena är att det går att mäta kundnöjdhet i dag på ett helt annat sätt än tidigare, och det andra är att affärsmodellerna förändras, säger hon.

Avanade, och ägarna Microsoft och Accenture, har tillsammans utvecklat Acai, ett analysverktyg för finansbranschen, som används för att ta fram kunddata ifrån bankernas datadjup.

Läs också: Digitaliseringen får Handelsbanken att minska antalet kontor

– Logiken bygger på Accentures branschkunnande inom banksektorn, logik som appliceras i det analysverktyg som läggs ovan bankernas system, där all data finns. Nu kan bankerna få ut råd och information till kunderna så att de kan erbjuda individanpassad rådgivning i realtid, säger Åsa Arvidsson.

Satsningen som nu görs på Acai är helt riktad mot bank- och försäkringsbranschen. Åsa Arvidsson säger att Avanade i dagsläget har ett antal pågående dialoger med potentiella kunder. Vilka det är vill hon dock inte avslöja, mer än att de givetvis finns inom bank och försäkring.

Har inte andra konsultbolag liknande lösningar?
– Jag har inte sett något liknande än i alla fall. Det som är unikt med det här är att det är en tunn lösning som läggs på toppen. Det är dessutom färdigintegrerat med Dynamics CRM. Vi har jobbat väldigt mycket med att det ska vara enkelt att bara plugga in.

Hon lyfter framför allt fram den del som Accenture stått för, den bankspecifika logik som gör det möjligt att gå in och analysera de stora datamängderna i banksystemen.

Läs också: Assa Abloy storstädar bland sina system

– Denna färdiga branschlogik gör att du får tillbaka investeringen väldigt snabbt. Du spar nästan ett års analysjobb genom att få tillgång till denna logik. I de stora mainframeburkar som bankerna har finns hur mycket information som helst. Det gäller bara att veta hur man använder den informationen.