Kontraktet som tecknats mellan Fujitsu och Apoteksgruppen i Sverige gäller drifttjänster för butiks-it till koncernens samtliga 173 apotek. Det nya avtalet löper över fem år, med option på ytterligare fem år.

– Det är ett rejält avtal där samtliga apotek är med. Allt bygger på vårt erbjudande retail som tjänst, där vi paketerar allt i en månadsavgift. Utan att det tillkommer några obehagliga överraskningar, som en massa tilläggsfakturor, för dem, säger Jonas Rönnqvist, kundansvarig säljare på Fujitsu och konstaterar att det var en avgörande faktor.

Det som ingår i Fujitsus retail som tjänst-paket är server, ups, kassasystem och övrig kringutrustning, samt inte minst fältservice med tekniker på plats i butik. Eventuella förändringar för Apoteksgruppen ingår också, som exempelvis om det blir nyöppningar, förflyttningar av butiker eller om någon butik behöver bomma igen.

Läs också: En av fem myndigheter vill ta tillbaka outsourcad verksamhet

Den gamla leverantören CGI finns kvar hos Apoteksgruppen med vissa applikationer även fortsättningsvis.

– Men vi tar över en stor del. Vi har ett starkt renommé inom retail med kunder som till exempel med Axfood och med Reitan, som äger 7 Eleven och Pressbyrån. Vi har en stark fältserviceorganisation med tekniker på 27 orter runt om i landet. Vi servar bland annat Bankomat AB, och det kräver att man har många lokala tekniker på plats, säger Jonas Rönnqvist.

Hur mycket pengar handlar det om?
– Vi avslöjar inget kontraktsvärde.

Men det är en viktig affär?
– Absolut. De går in som en av våra största kunder inom retail.

Apoteksgruppens it-chef Ola Ebenhart låter nöjd över sitt val av ny leverantör.

Läs också: Fujitsu byter Nordenchef – här är veckans bossbonanza

– Avtalet med Fujitsu är en mycket viktig pusselbit i vårt långsiktiga arbete med att ytterligare höja kvaliteten på it-leveransen till våra apotek. Vi har arbetat med den här upphandlingen under året, med ett uttalat mål att hitta en helhetsleverantör med ett starkt erbjudande på den svenska marknaden. Därför känns det helt rätt att vi väljer Fujitsu, som har ett tydligt retailfokus och dessutom har en leverans som är helt baserad i Sverige. Det möjliggör en nära relation mellan våra apotek och entreprenörer och Fujitsu och deras driftpersonal, säger han.