Med förre Media Markt-vd:n Mikael Hagman i spetsen byter e-handlaren Vitvaruexperten ny mark genom sajten tvexperten.com. Lanseringen kommer att ske i maj och Mikael Hagman säger att det finns flera anledningar till att man ger sig in i det getingbo som kallas tv-försäljning.

En anledning är att det är ett riktigt tv-krängar-år med bland annat fotbolls-EM och OS i Rio de Janeiro som dragplåster, men den främsta anledningen är för att man redan har det mesta på plats och kan plocka in nya produkter på ett förhållandevis enkelt sätt.

– Vi såg först och främst att vi kunde förse marknaden med konkurrenskraftiga priser genom vårt inköpsnätverk, och vi har redan en logistikprocess etablerad, så kostnaden att anpassa en redan existerande e-handelsplattform är försumbar. All administration kommer att hanteras av vår redan etablerade organisation, säger Mikael Hagman.

Läs också: Våg av smash and grab-kupper mot it-kedjorna – nu inleder polisen stor insats

Vitvaruexperten grundades 2015 av Mikael Hagman, Christian Kahlson och Marcus Höglund, som alla har ett förflutet på Media Markt. Bland ägarna finns också den finska e-handelsjätten Verkkokauppa.com och Rite Ventures, som exempelvis investerat i Mathem och Qliro.

Att det är just inom tv trion valt att utmana sina tidigare kedjekollegor och konkurrenter beror inte bara på att det är ett produktområde man behärskar. Mikael Hagman konstaterar att Vitvaruexpertens koncept som man kallar ”livspusselanpassade hemleveranser” passar bra även för tv.

– I takt med att storlekarna på tv ökar, ökar också behovet av tjänster som hjälper kunden att få hem produkterna. Vi har redan doppat tårna i vattnet genom att erbjuda ett sortiment av köks-tv. Med den positiva utvecklingen i bakhuvudet var det ett ganska enkelt beslut att lansera tvexperten.com.

Att ge sig in och tampas med de stora kedjorna på en redan prispressad marknad är så klart ingen lätt sak, men Mikael Hagman tror att den nya tv-sajten kan röra om en del.

Läs också: Tunga trendbrottet som ger kedjorna kalla kårar

– Vi har naturligtvis en väldigt stor respekt för de stora drakarna, vi har ju själva sett dem från insidan. Men vi tror och hoppas att vi kan ge bjässarna en match, säger han och utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler produktgrupper längre fram.

– Det är naturligtvis inte otänkbart. Just nu finns det inte några konkreta planer, men det fanns i och för sig inga tankar om tvexperten.com för två månader sedan heller.