Det svänger snabbt. För ett år sedan firade Apple enorma triumfer i Kina – Iphoneförsäljningen sköt i höjden – och det talades om att det gigantiska landet i öst skulle kunna gå om USA och bli Apples största marknad.

Efter gårdagens delårsrapport är tongångarna lite mer dämpade, milt sagt. För trots att Apple investerat tungt i Kina senaste månaderna så minskar försäljningen i Kina med 26 procent. Det här är en viktig förklaring till att Apple minskar sin totala omsättning för första gången på mer än ett decennium. Senaste kvartalet föll Apples omsättning med 13 procent jämfört med motsvarande period förra året – och landade på 50,6 miljarder dollar. Därmed ändades en helt sanslös tillväxtperiod som hållit i sig sedan 2003.

Läs också: Video: Nya modellen av Apples Macbook är tunnare och lättare än någonsin

När koncernchefen Tim Cook kommenterade delårsrapporten ville han tona ner problemen i Kina. Hongkong är den största boven, sa han, och detta framför allt beroende på valutaeffekter. Dessutom jämförs årets resultat med en sanslös peak i Kina för ett år sedan – då försäljningen där ökade med 81 procent.

Dock: Apple har storsatsat i Kina senaste året. Bara under senaste kvartalet har de öppnat sju nya butiker i landet – och planerar ytterligare fem butiker de kommande tre månaderna. Detta gör att de inom kort kommer att vara uppe i 40 butiker i landet. Självklart är det en missräkning att försäljningen sjunker.

Det ska dock tilläggas att Apple brottas med en del bekymmer i landet som de har svårt att självt styra över. Hela mobilmarknaden som var så het för ett tag sedan – har kylts ner. Dessutom råkar ett par av världens snabbast växande mobiltelefontillverkare komma från just Kina – inte minst stekheta Xiaomi, som grundades så sent som 2010 men redan hunnit bli hemlandets största leverantör.

Läs också: FBI kommer aldrig berätta hur de hackade Iphone – de vet nämligen inte själva

Inte heller har Apple någon draghjälp från den kinesiska staten. De kinesiska myndigheterna stängde till exempel så sent som förra veckan ner både Itunes Movies och Ibookstore i landet. De tjänsterna tillhör inte Apples mest vitala – men det visar att Apple knappast kan räkna med någon draghjälp i sin Kinasatsning.

Sammantaget har Apple flera strider de måste utkämpa samtidigt på denna världens största smartphonemarknad.