Videokommunikationsbolaget Polycom är på väg att slukas av kanadensiska Mitel för 1,9 miljarder dollar, vilket motsvarar närmare 16 miljarder kronor.

För storsatsande Mitel är Polycom det tredje stora förvärvet på lika många år. 2014 tog de på allvar klivet in i Sverige genom att köpa Aastra, 2015 köptes bolaget Mavenir upp och nu står alltså Polycom på tur.

Alla turer kring budet är inte helt klara än, men parterna verkar vara överens och enligt planen kommer förvärvet att vara i hamn någon gång under tredje kvartalet.

– Vi har aldrig sett dem som konkurrent, men vi kompletterar varandra bra. När vi slås ihop kommer vi att bli nummer tre på den globala marknaden efter Cisco och Avaya, säger bolagets Emeachef Marco Landi i samband med ett besök på bolagets Stockholmskontor.

Läs också: Videomötet går mot en ny vår. Tekniken blir bättre, billigare och enklare att använda.

Polycoms svenska styrka utgörs av tolv personer, plus den påtagligt nyfikna kontorsrottweilern April som gärna vill vara med under intervjun.

Med Mitel som ny ägare kommer bolaget få betydligt större resurser i Norden. Vid senaste bokslutet hade Mitel 147 anställda i Sverige, av vilka majoriteten kommer från Aastra som köptes 2014.

– Mitel är starkt i Sverige, och det ger en stor möjlighet för oss och det ger oss ett mycket större fotavtryck i Norden. Och i Sverige är jag ganska säker på att vi blir nummer ett på marknaden för företsgtelefoni, konstaterar Polycoms Nordenchef Ole Mygind.

Förvärvet är som sagt i ett tidigt läge, men Marco Landi säger att Polycom varit tydliga med ett antal saker. Det ena är att varumärket Polycom kommer att leva kvar, och att bolaget blir en separat division inom Mitel. Dessutom har man varit tydliga med att det samarbete som bolaget haft med Microsoft, ett samarbete som utökades i höstas, kommer att fortsätta som planerat, och det gäller även de samarbeten man har med olika telekomoperatörer runt om i världen.

Emea-chefen, som har ett förflutet på bland annat Motorola, säger också att det finns en stor fördel i att vara ett större bolag.

Läs också: Snart kan stockholmarna träffa doktorn hemma i soffan – via video

– Jag kommer själv från ett större företag och det är uppenbart att det kan vara en fördel i många fall i form av mer uppmärksamhet. Dubbel storlek ger också ökad närvaro, och gör att vi kan ge bättre support till våra kunder, säger han och konstaterar att bolagen kommer från olika håll, men kompletterar varandra bra.

– En stor del av vår affär kretsar kring video och vi har stora företag som kunder, medan Mitel jobbar mer med telefoni och mot mindre och mellanstora bolag. Där har vi båda bra upparbetade partnerkanaler, och jag hoppas att vi kan dra nytta av varandra där.