Elgiganten forsar fram för fullt på den svenska hemelektronikscenen. Efter att de förra Phone House-butikerna brandats om har kedjan i dagsläget 157 butiker i Sverige. Den siffran kommer inom ett år att ha ökat till 175 om allt går enligt plan.

– Vi kommer att öppna 18 nya butiker, och så kommer vi ha ombyggnation på fem till. Vi ser att de fysiska butikerna, trots en stark digital trend, fyller en väldigt viktig roll för kunderna, säger vd Niclas Eriksson.

Hur har ni tänkt, vad ska byggas om och var öppnar ni nytt?
– Det handlar om två saker. Det ena är att vi vill finnas på platser där vi inte finns, och det andra är att vi vill göra det enkelt för kunderna, och finnas tillgängliga för dem. Det är både nya orter och orter vi redan finns i, och det kommer att vara en mix av vårt citykoncept och storvaruhusbutiker.

Det är alltså 18 helt nya butiker som ska öppnas. En del av dessa har redan annonserats, en del annonseras nu, och en del får vänta eftersom det återstår en del detaljer. De orter som ska få nya butiker, och som kedjan väljer att gå ut med idag, är Gislaved, Örnsköldsvik, Norrtälje, Partille och Ängelholm.

Tidigare har ni tvingats stänga butiker som inte varit lönsamma, ni är inte rädda för att det ska hända igen?
– Nej, det som är viktigt för oss är att vi finns med rätt erbjudande på rätt plats.

En anledning till att Elgiganten kan slå på stora trumman och lova så många nya butiker är att det inte bara är stora varuhus som ska öppnas. Niclas Eriksson säger att 70 procent kommer att vara mindre butiker i stadskärnor och gallerior, enligt Elgiganten Phone House-konceptet.

Hur mycket billigare är det att etablera det konceptet jämfört med ett storvaruhus?
– Allt bygger på kvadratmeteryta idag. Det är svårt att definiera exakt hur mycket det skiljer i pris, för det är samtidigt oftast dyrare kvadratmeterpris inne i gallerior och i städerna.

Bland de 23 nya butiker som ska invigas är det alltså även fem som ska byggas om. Även här skiljer sig planerna åt på de olika orterna.

– Vi ska förnya fem butiker. En del kommer att byta lokation, och en del kommer vi att bygga ut butiksytan på.

Som vanligt är det en hård kamp i kedjevärlden, och Elgigantens nya butiksoffensiv kommer bara kort efter att vi rapporterade om att en av kedjans konkurrenter, det tidigare konkursade Expert, är på väg tillbaka till Sverige.

– Jag har egentligen ingen kommentar till det. De har sin plan och vi har vår. Just nu har vi bra framfart i Norden. Det är en redan tuff marknad, men det kommer alltid att ske förändringar, säger Niclas Eriksson.