Rekordaffär för Candidator

Driftbolaget Candidator har tagit hem sin största affär hittills, enligt vd Johan de Verdier. Det är Swegon, som levererar ventilation och inneklimatsystem, som anlitat det Alingsåsbaserade bolaget.

Det nya avtalet innebär att Candidator blir totalleverantör av it för Swegons samtliga verksamheter, som utgörs av cirka 70 geografiska platser och 1650 användare. Projektet med att flytta in it-miljön påbörjas direkt, och inkluderar även en övergång av bolagets it-personal. Avtalet är femårigt, med en option på förlängning. Något ordervärde anges dock inte, men att Johan de Verdier är nöjd råder det lite tvekan om.

– Det är en stor möjlighet för oss som bolag. Vi ser att bolag med huvudkontor i Norden med upp till några tusen användare och höga krav på tillgänglighet och support med en internationell verksamhet är ett kundsegment där vi vinner framgångar. Denna affär kommer att utveckla oss än mer i den riktningen, säger han.

Infor köper norskt konsultbolag

Affärssystemleverantören Infor köper det norska konsultbolaget Merit, som främst jobbar med produkten Infor M3. Bolaget har cirka 250 medarbetare, och kommer nu att utgöra en egen affärsenhet inom Infor Services. Merits vd Erik Outzen kommer vara kvar och leda den nya affärsenheten, och rapportera till Darren Saumur, global chef för Infor Services.

– Tidigare i år sammanförde vi vår konsult-, support-, och molnverksamhet i en grupp, Infor Services. Vi ville leverera en förbättrad och mer sammanhållen kundupplevelse i molnet. Då våra projekt blir större och inte bara handlar om att leverera mjukvara investerar Infor i tjänster kring införande och kundservice, säger Infors vd Charles Phillips om det norska köpet.

Läs också: Försäljningen av svenska TDC går in i nästa fas

Bakluckan nästa för Netonnet

Netonnet, Postnord och Volvo Car gör gemensam sak och ger Netonnetkunder möjligheten att få sina hemelektronikprylar levererade till bakluckan i sin Volvo. Den nya tjänsten, som lanseras den 9 juni, innebär att Volvoägare kan välja ett nytt leveransalternativ när de slutför sitt köp hos Netonnet. Efter det valet är gjort får Postnord en digital nyckel som kan öppna och stänga bilen vid ett enskilt tillfälle, och när allt är levererat och klart får bilägaren besked.

– Leveransen är en väldigt viktig del av köp- och kundupplevelsen, och för att möta deras krav måste vi ständigt se över våra leveransalternativ. Samarbetet med Volvo In-car Delivery och Postnord är ett steg som för oss närmare våra kunder, säger Netonnets vd Susanne Ehnbåge.

Office IT-Partner-bolag gör gemensam sak

Office IT-Partner i Nyköping får in nya ägare. Det är Office IT-Partner Dalarna, Office IT-Partner Jönköping, Office IT-Partner Stockholm Solna som kliver in som ägare tillsammans med trion Johan Bark, Niclas Österlund, och tidigare huvudägaren och vd Anders Strömsten. Totalt har de delägande systerbolagen runt 100 medarbetare.

– Vi är övertygade om att vi kommer att kunna komplettera varandra, dela resurser och kompetens. Vi har alla en gemensam syn som grundar sig i Office IT-Partnerkedjans värderingar och struktur, och vi kommer att kunna växa mer tillsammans än var för sig, säger Peter Thomassen, styrelseordförande och en av de nya delägarna .

Blekingemedicin till CGI

Konsultjätten CGI har tagit hem en affär med Landstinget Blekinge, som köper in en e-handelslösning, byggd på av CGI:s Raindance, som ska hantera läkemedelsbeställningarna för landstingets vårdinstanser. Avtalet innefattar även implementation, support och drift.

– Förutom kostnadsbesparingar tror vi att den nya e-handelslösningen är ett viktigt steg i att utveckla en effektivare och säkrare läkemedelsprocess från beställning till administrering av läkemedel för vårdinrättningarna, säger Stephan Schuhmeier, apotekare vid Blekinge Läns Landsting.

Spik i kistan för Exsitec

Begravningsbyrån Fonus tar hjälp av Vismakonsulten Exsitec när man ska implementera en ny webbaserad applikation för kundmöten. Karin Högseth, regionchef på Fonus, säger att det gamla systemet hade tjänat ut sin roll, så det var uppenbarligen redo att begravas.

− Vi behövde en rejäl modernisering av verksamhetssystemen. Det behövde vara lättillgängligt och lättarbetat för våra kundrådgivare och representanter, både i mötet med kunden och ute på fältet, säger hon.

Det nya systemet är baserat på Visma Business, och har även kopplats till Fonus kistfabrik, där man integrerat logistikflöde, och kopplat det till en e-handelslösning som bygger på Visma Zpider.

Cygate hittade rätt komponent mot Atea

Det blir systemintegratören Cygate som får uppdraget att leverera it som tjänst när komponentleverantören VA Automotive outsourcar sin it-infrastruktur.

I den upphandling av nätverk, brandvägg, drift, wifi och arbetsplats som tjänst som bolaget gjorde drog Cygate längsta strået framför rivalen Atea. VA Automotive väntas börja använda huvuddelen av leveransen i år, och enligt Cygate kommer bolaget att spara en hel del av sin tidigare it-budget.

– Cygate var klart bäst som kostnadseffektiv helhetsleverantör där vi får allt som tjänst och dessutom kvalitetssäkrat Datanet. Våra fabriker måste ha säkra uppkopplingar, nu får vi ett eget nät och rätt SLA. Med ökad standardisering, säkerhet och flexibilitet får vi en mycket bättre it-leverans och vi räknar med att sänka kostnaderna med 20 procent, säger Jörgen Elvstrand, it-chef på VA Automotive.

Axel Johnson köper ännu mer Dustin

Axel Johnson fortsätter att sluka andelar av Dustin. Via det helägda dotterbolaget Axmedia köptes ytterligare motsvarande 5 procent av Dustins aktiekapital och röstetal upp under veckan. Efter förvärvet kontrollerar Axel Johnsons 25 procent av Dustin.

DGC:s Boomerangeffekt

Klädföretaget Boomerang gör skäl för sitt namn i sitt förhållande till nätoperatören DGC. Nu har parterna nämligen förlängt sitt it-driftavtal för sjätte gången. Bolaget var DGC:s första kund inom it-driff när det första avtalet kritades på för 15 år sedan. Det senaste treårsavtalet innefattar kapacitetstjänster, användarplattformstjänster samt Office 365, och beräknas vara värt cirka 2 miljoner kronor.

– Vi tror på långsiktiga relationer och har under dessa år arbetat upp ett mycket bra samarbete med DGC. Nu förlänger vi ytterligare tre år samtidigt som vi uppgraderar en hel del tjänster, säger Oskar Söderberg, cio på Boomerang.

Läs också: Efter Phone House-köpet – nu fläskar Elgiganten på rejält

Visma köper nytt igen

Norska affärssystemjätten Visma verkar inte ha tappat köplusten. Den här gången är det Easycruit, och dess molnbaserade mjukvara, som köps från Lumesse, som under en period har letat köpare till verksamheten. Hur mycket Visma betalar framfår inte.

– Easycruit är ett perfekt tillägg till Vismas nuvarande molnbaserade hrm-portfölj och gör oss till en starkare leverantör av mjukvara för rekryteringar. Förvärvet stärker Vismas position på nuvarande marknader och ger ytterligare kapacitet att förbättra erbjudandet mot befintliga och nya kunder, säger Jan Ivar Borgersen, vd för Visma Enterprise Solutions.

Lite webb, mycket verkstad

Verkstadsportalen Autobutler och tjänsteförmedlaren Servicefinder lanserar ett nytt samarbete, där man har som mål att ge bredare digital tillgång till landets bilverkstäder. Det ska ske via en anpassad autobutler-sida under motorsektionen hos Servicefinder.
De två aktörerna har sammanlagt över 900 000 förmedlade uppdrag och genom att samla motortjänsterna för verkstadsbesök inom samma sektion på ServiceFinder.se, blir det enkelt och tydligare för bilägarna att de kan få bättre priser på verkstadsräkningen genom att använda internet.          
”Vi vill gärna vara ett musklick från bilägarna, och är därför intresserade av att finnas på alla de platser bilägarna befinner sig. Servicefinder är Sveriges största digitala tjänsteförmedlare, säger Autobutlers vd Christian Legêne.

Diskret namnbyte hos konsultjätten

Konsultmäklaren Ework byter namn. Det är dock ingen världsrevolution som sker, så kunderna kommer troligen att känna igen bolaget även framöver eftersom bytet är från Ework Scandinavia till Ework Group. Namnbytet klubbades på bolagsstämman och ska, enligt bolaget, ”markera nästa steg i bolagets utveckling” och ses som ”en naturlig förlängning av etableringen på den polska marknaden och den fortsatta tillväxten på nya och befintliga marknader”.

EET lyssnar in Panasonic

Distributören EET Europarts har tecknat ett avtal med Panasonic, som innebär att man kommer att ha hela den japanska elektronikjättens hörlurssortiment.

– Vi är glada över att ha hittat en fokuserad distributör, som dels har ett stort nätverk av återförsäljare, med tillgång till privatkunder inom många segment, och dessutom har kompetens att serva och tillgodose återförsäljare i hela Norden, säger Per Svensk, säljchef på Panasonic Nordic.

Ohlandergruppen kopplar upp mässgolv

Ohlandergruppen, som tidigare hette Office 360, ska levererar wifi till Stockholm Showroom i Nacka Strand. Det handlar om ett trådlöst nät som ska täcka mässgolvet på 8 000 kvadratmeter, och kommer att specialanpassas de två gånger per år som modeföretagen håller mässor i lokalen. Affären omsätter ungefär en halv miljon kronor, enligt Ohlandergruppen.

– Vi vill ha en snabbfotad och lyhörd leverantör som ser till våra behov och önskemål, dessutom ställer vi höga krav på support när det inte fungerar, vilket Ohlandergruppen är riktigt duktiga på, säger Owe Löfquist, vd på TAM Asset Management som förvaltar Nacka Strand.