Det svenska Nasdaq-noterade bolaget CLX Communications öppnade plånboken på vid gavel i fredags, och slantade upp 117 miljoner dollar, motsvarande 965 miljoner kronor, för att köpa sin största konkurrent, amerikanska Mblox.

– Det är viktigt att få ett starkt fotfäste i USA. Mblox är en av de stora spelarna där, säger Johan Hedberg, vd på CLX, som har smugit in på den amerikanska marknaden tidigare, men köpet av Mblox får nog betraktas som det stora klivet.

– Vi har försökt växa in där organiskt och det har gått relativt bra, och har även gjort några mindre förvärv tidigare, men nu får vi som sagt ett starkt fotfäste.

CLX och Mblox jobbar båda med det som kallas A2P-messaging inom molnkommunikation, och deras kunder är framför allt de stora operatörerna. Johan Hedberg beskriver bolagets verksamhet som att man är bryggan mellan webb och telekom.

Läs också: Apple miljardinvesterar i kinesisk Uberkopia

Att CLX kliver in och köper en konkurrent, som faktiskt är ett större bolag, kan tyckas överraskande.

– Vi har grundat CLX med ett tydligt mål, och har gjort spännande förvärv tidigare, säger Johan Hedberg och syftar bland annat på svenska Symsoft som köptes 2009.

Prislappen landar alltså närmare en miljard kronor. Det kommer att finansieras på två skilda sätt.

– Dels tar vi in 400 miljoner kronor via banklån och sedan gör vi en riktad nyemission på resterande del, säger Johan Hedberg.

CLX har 130 anställda i Sverige, av vilka den absoluta majoriteten sitter i Kista. De övriga två kontoren ligger i Kalmar och Göteborg. Bolaget har dock 90 procent av affärerna utanför Sverige.

Efter förvärvet kommer Mblox två stora hubbar, i London och Atlanta att införlivas. Eftersom båda bolagen har kontor i London slås dessa två kontor ihop. Mblox kontor i Atlanta blir bolagets stora kontor i USA.

Läs också: Försäljningen av svenska TDC går in i nästa fas

– Vi blir mer än dubbelt så stora både i omsättning och personal. Dessutom kompletterar vi varandra geografiskt. Vi är starka i Europa och de är starka i Nordamerika.