Försäljningen av smarta telefoner växte med 3,9 procent under första kvartalet. Totalt såldes 349 miljoner telefoner, och det är tydligt att det är de billigare modellerna som driver på marrknaden just nu. Det skriver Gartner i en ny rapport.
Den trenden innebär också att det är nya märken som tar för sig medan de etablerade backar. Kinesiska Oppo är raketen i sammanhanget, och har ökat sin försäljning med 145 procent under kvartalet. Överlag blir topplistan allt mer kinesisk.
Läs också: Nokia gör mobilcomeback på allvar och det är Android som gäller
– Med en så föränderlig marknadsdynamik seglar de kinesiska varumärkena upp som de nya toppnamnen. Under första kvartalet 2015 var det två kinesiska tillverkare bland de fem första, och de representerade 11 procent av marknaden. Under första kvartalet 2016 är det tre kinesiska varumärken – Huawei, Oppo och Xiaomi – och de har uppnått 17 procent av marknaden, säger Gartners analyschef Anshul Gupta i rapporten.
I toppen utökade Samsung sin ledning mot Apple, som för första gången någonsin hade en tvåsiffrig procentuell minskning. Iphoneförsäljningen backade med 14 procent.
Och det går inte bra för alla kinesiska bolag. Lenovo, som har det tidigare Motorola i bagaget, minskade sin försäljning med 33 procent, och halkade därmed bort från topp 5-listan.
Läs också: Opera släpper gratis vpn-tjänst för Iphone och Ipad
Här är topp 5 (fjolårets marknadsandel inom parentes)
- Samsung 23,2 procent (24,1 procent)
- Apple 14,8 procent (17,9 procent)
- Huawei 8,3 procent (5,4 procent)
- Oppo 4,6 procent (2 procent)
- Xiaomi 4,3 procent (4,4 procent)
Igår meddelade Nokia att man ska göra mobilcomeback på allvar, och att det då är Android som gäller. Och att de har valt det just nu hetaste operativsystemet på marknaden är tydligt.
Android utökade nämligen sin ledning rejält och hade under första kvartalet en marknadsandel på 84,1 procent. För ett år sedan var den siffran 78,8 procent. Ökningen har skett på båda rivalernas bekostnad. IOS minskade till 14,8 procent, från fjolårets 17,9 procent, och Windows är nu nere på 0,7 procent (2,5 procent ifjol).