Ateas dominans inom offentlig sektor är omvittnat stor. Men det sker inte sällan utan vrede från konkurrenterna.

Nu höjs kritiska röster mot att Atea i en affär med Malmö stad har dumpat priserna rejält i sitt anbud. I avtalet med Malmö stad förekommer priser som ligger upp till 50 procent lägre än Apples listpriser.

Fallet gäller Malmös upphandling "Produktförsörjningsavtal avseende it-produkter och tjänster", och det är ett antal Appleprodukter, som exempelvis Ituneskort och andra tillbehör, som är i centrum.

Apple är knappast känt för att rucka på sina priser i onödan, så det gör så klart situationen extra intressant. För Atea skulle det då bli ekonomiskt ohållbart att sälja produkter till de priser som erbjudits i upphandlingen eftersom man då skulle gå med förlust på varenda produkt.

Så när Atea inte kunde leverera till de avtalade priserna fick Malmö istället söka sig nya vägar, med resultatet att det blev ett dyrare alternativ.

Patrik Kron, it-chef på Malmö stad, säger att de olika leverantörernas anbud värderades ur ett helhetsperspektiv och att det därför var svårt att se om enstaka priser stack ut.

– Malmö stad hade ett produktsortiment på närmare 2 000 produkter vid tiden för upphandlingen. Vi gjorde inte någon specialgranskning av enskilda delarna av det offererade sortimentet. Anbuden värderades i sin helhet, skriver han i ett mejl till IT24 om avtalet som tecknades i början av 2013.

Men borde det inte framgått att priserna på Appleprodukter låg uppenbart mycket lägre hos Atea än hos andra aktörer?
– Av sortimentet på närmare 2 000 produkter var knappt 100 produkter hänförliga till Apple.

Patrik Kron är noga med att påpeka att upphandlingen är korrekt genomförd.

Men trots det tvingades kommunen alltså söka dyrare vägar för vissa produkter.

Hur mycket dyrare har det blivit för Malmös skattebetalare när ni tvingats söka andra vägar?
– Vi har inte sammantaget drabbats av någon avvikande kostnadsökning.

Avtalet skrevs alltså 2013. Den 30 mars i år har Ateas regionchef Magnus Westring och Malmö stads upphandlingschef Gabriella Manieri undertecknat en överenskommelse om utebliven prisjustering och felaktig debitering. Det hänvisas till att dollarn och euron blivit starkare, och att det framkommit efter att parterna analyserat statistikrapporter.

– Överenskommelsen som gjordes innebar konkret att Atea har fått höja sina priser cirka 0,5 procent under aktuell tidsperiod. Det finns stöd i avtalet för prisökning mot bakgrund av valutaförändring, säger Patrik Kron.

Magnus Westring, som är regionchef för Atea Syd, är sparsam med kommentarerna kring det specifika ärendet.

– Rent generellt kommenterar vi inga specifika kundavtal på det sättet.

Läs också: Starkare tillsammans – därför sitter spelutvecklare på Söder och fintech-bolag vid Stureplan.

Blir det inte lite väl genomskinligt när ni dumpar priser på produkter från Apple, som brukar hålla stenhårt på sina priser?

– Dumpar priser vet jag inte. Det får stå för dig om du har fått den informationen. Det vill jag inte heller kommentera.

Kan du förstå att konkurrenter reagerar mot en sådan sak?

– Jag kan förstå att man reagerar om man tycker att det är så. Det är ingenting jag kan kommentera. Det är fritt fram för alla att sätta sina priser.

Atea har levererat produkter till Malmö sedan 2003, men att Atea skulle väljas ut som leverantör tack vare lång och trogen tjänst avfärdar Magnus Westring, som tvärtom säger att det är hårda förhandlingar i varje enskild affär.

– Vi har långa relationer, men varje affär står på sina egna ben. Det Malmö stad frågar efter är det vi får jobba med.