Kinesiska Lenovo kommer på allt bredare front på den svenska marknaden. Idag är man inte bara pc-jätte, utan såväl plattor och 2-i-1:or som servrar utgör en del av bolagets sortiment. Och till hösten är det dags att på allvar ta sig an nästa delmarknad, när mobilsortimentet, som utgörs av både gamla Motorola, som köptes för två år sedan, och Lenovos egna lurar, ska rullas ut till de svenska kunderna.

– Till hösten kommer man att se betydligt fler Lenovo- och Motomobiler. Lenovo har en dual-brand-strategi på smarta telefoner, med Lenovo och Moto, som addreserar olika målgrupper, säger Sverige-vd William van Kerkvoorde.

Läs också: Klart i dag – Nokia gör mobilcomeback på allvar och det är Android som gäller

Det finns så klart flera anledningar till att Lenovo breddar sig, och från och med i höst blir den enda leverantören på den svenska marknaden som har allt från mobiler till servrar. Den viktigaste orsaken är så klart att pc-marknaden har fortsatt dala.

– Idag har vi en smartphone-marknad som är nästan dubbelt så stor som pc-marknaden. Det säger något om den potential som finns där, säger William van Kerkvoorde.

När han redogör för Lenovos globala strategi är det tydligt att pc-bolaget försöker sprida gracerna allt mer. Idag mäter man hur stor del av intäkterna som kommer från kategorin icke-pc. Vid senaste redogörelsen var den globala siffran på 35 procent, och tanken är att den ska växa för att minska pc-beroendet. Hur stora intäkterna från icke-pc är i Sverige vill inte William van Kerkvoorde kommentera, men han konstaterar:

– Den är förmodligen mindre. Mobilerna finns ju inte här än i den omfattning vi ser framför oss. Däremot gläds vi åt utvecklingen på tablets. Där är vi en stor spelare nu i Sverige. Enligt de senaste IDC-siffrorna är Lenovo nummer två i Sverige totalt, och nummer ett på Android, säger han.

Men som vi skrivit tidigare tittar Lenovo idag inte på pc, plattor och 2-i-1:or var för sig, utan mäter istället de tre delarna som antalet sålda enheter. Det gör däremot andra företag. I förra veckan meddelade Asus att man nu är störst på konsument-pc i Sverige, och att man därmed petat ner Lenovo från den tronen.

– För oss är det totalen som är det viktiga. Vi tror att konsumentmarknaden är väldigt viktig när det gäller att bygga varumärket. Vår strategi är både b2b och konsument och där har vi ett bra upplägg idag och satsar stort på båda områdena. Gränserna mellan konsument och b2b suddas ut. Det gäller att vara bra representerad på båda marknaderna, säger William van Kerkvoorde.

Läs också: Kinesiska leverantörer vänder smartphone-marknaden Oppo ner – här är nya topplistan

Idag är Lenovo tvåa efter HP Inc på den sammanvägda pc-marknaden, enligt IDC:s siffror. HP Incs Sverige-vd Stefan Bergdahl sade nyligen att man legat lågt på konsumentsidan eftersom det är svårt att tjäna pengar där.

Tjänar ni några pengar på konsument-pc?
– Vi tror att man absolut kan tjäna pengar. Det handlar som sagt om att ha en bra balans. Framför allt måste man jobba med produkter som kunderna vill ha. Då kan man jobba långsiktigt och även vara framgångsrik.

Ni är idag den enda leverantören som har allt från mobiler till servrar. Finns det inte en ganska stor risk att det blir för spretigt?
– Nej, jag anser inte det. Vi har specialister på de olika områdena och dedikerade team som jobbar med det. Hittills har det inte visat sig, och vi är övertygade om att strategin vi har är den rätta. Vi är på rätt väg.

Hur ser den optimala intäktsfördelningen ut mellan de olika produktgrupperna?
– Det finns ingen uttalad målsättning mer än att vi vill ha en balanserad portfölj. Vi jobbar med olika produkter på samma sätt som vi jobbar med olika regioner. Det viktiga är att vi alltid är en spelare att räkna med som är med och utmanar i toppen.