Macforum, med butiker i Kungsbacka, Göteborg och Karlstad, köper Machuset- och Mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö. Totalt handlar det om 36 anställda på de fyra sistnämnda orterna som byter arbetsgivare.

Macforums vd Martin Barregård säger att bolagen tillsammans kommer att ha drygt 100 heltidsanställda och en omsättning runt 400 miljoner kronor.

– Det är en stor affär för oss, i vår del av branschen, säger han.

Hur mycket får ni betala?
– Vi kommenterar inga interna avtal. Vi är överens och det är det viktiga.

Båda parter verkar också vara överens om att bolagen ska jobba vidare som vanligt, men under gemensam flagg.

– Vi köper 100 procent av Machuset, och vi har inga rationaliseringsplaner. Det här är två friska bolag som gifter sig med varandra. Vi är glada över att få täckning på orter där vi inte finns idag, säger Martin Barregård.

Det här är inte första gången som två Apple-återförsäljare slås ihop. 2013 köpte Digital Inn Macoteket, och nu är det alltså dag igen.

Behövs en konsolidering bland Apple-återförsäljarna?
– Det är en logisk trend på något sätt. Jag har enormt stor respekt för kollegor som är mindre, men för vår del har det nästan varit nödvändigt för att bygga bredd på kompetenssidan. Vi är bra på olika saker, och nu kan vi skapa ett bredare erbjudande som kommer att komma kunden till gagn, säger Martin Barregård.

Att Apple öppnar egna butiker påverkar så klart också villkoren för de fristående butikerna. Idag finns Apple Store i tre olika köpcentra, Täby, Väla och Emporia. Dessutom finns långtgående planer på en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm.

Macforum och Machuset har sluppit just den konkurrensen på de orter där man verkar, men det saknas knappast ett kampmoment om kunderna.

– Apple har en multikanalstrategi som vi är en del av. Vi finns inte på de orter där Apple har sin egen fysiska verksamhet. Men det är klart, Apple online finns över hela landet, och man får ju säga att det är en minst sagt respektingivande kollega.

Martin Barregård säger att cirka 75 procent av det bolaget säljer idag går till företag och institutioner. Men han konstaterar att det är svårt att mäta så. Trenden att konsument- och företagsmarknad allt mer går in i varandra är så klart extra tydlig när det gäller Appleprylar.

– Gränsen blir allt mer suddig, och vi vet att mycket av det vi säljer använder folk som privatpersoner också. De flesta har inte mer än en telefon till exempel. Det viktiga för oss är att vi vill addera värde bortom Apples produkter. vi vill inte bara vara en boxmover, då tillför vi ingenting.