Göteborgsbaserade Lanteam ska leverera klient- och logistiktjänster till Göteborgs Intraservice. Det nytecknade avtalet har avropats under ramavtalet för Göteborgs stad, där även Atea och Office IT-Partner finns med.

Lanteam kammade hem det nya avtalet på ett år, med möjlighet till förlängning i ett år. Det beräknade värdet ligger runt 100 miljoner kronor per år.

Lanteams vice vd och tjänsteansvarige Magnus Pihl lyfter fram bolagets logistikcenter som en nyckelfaktor till att man nu kan ta över avtalet, som tidigare låg hos Atea. För Magnus Pihl är det dock en bekant affär eftersom det innan dess låg hos hans tidigare arbetsgivare Caperio.

– Man skulle kunna kalla Intraservice för stadens interna it-bolag. Och för att hantera stadens it på bästa sätt gör de ett leveransavtal varje år, säger han.

Lanteam fanns även med på det Kammarkollegiets stora klientavtal, i regionen Västra och Södra Sverige. En av de två delar av avtalet som har överklagats av Dustin. Magnus Pihl säger att bolaget har gjort ett medvetet jobb för att bli ett bra alternativ inom offentlig sektor.

– Sedan vi tog över Lanteam har vi medvetet arbetat med att bygga upp certifieringar och diplomeringar med sikte på att ta offentliga affärer, primärt i Västsverige, säger han.

Hur viktig affär är det här för er?
– Det är en dubblering av vår omsättning, så det är så klart en väldigt viktig affär. Men det viktigaste är att hela tiden fortsätta leverera till alla kunder. Vi vet framgångsfaktorn från Caperiotiden med vårt systemstöd. Varje vecka gör vi detta enligt vår egen modell.

Tre av de ledande figurerna på Lanteam, Magnus Pihl, Anders Filipsson och Henrik Guldhed, har samtliga ett förflutet på Caperio. I samband med att deras förra arbetsgivare drog ner i sin strävan att lämna hårdvaruträsket refererade vd Christer Haglund till dem som pc-trojkan.

Att den västliga trojkan nu får ta revansch är så klart en glädjefjäder i hatten.

Känns det som ordningen är återställd nu när det är ni som har avtalet igen?
– Självklart är det en viktig affär för oss och vi vet att vi har gjort ett bra jobb förut. Senast igår hade vi möte med kunden och nu pratar vi bara om utveckling framåt.

Vad var det som avgjorde till er fördel i kampen mot Atea?
– Jag får väl säga pc-trojkan då. Tillsammans har vi väldigt lång erfarenhet av att ta hand om den här typen av kunder med egenproducerade tjänster. Vi vet hur man får det till en lönsam affär trots att det är tuffa villkor. Vårt logistikcenter med egen personal i varje led är den stora framgångsfaktorn. Det gör att vi kan kunna ge våra kunder snabb återkoppling och genomföra förbättringar direkt på plats.