Digitaliseringsresorna åt alla håll och kanter innebär nya tider på många sätt. För den klassiska it-branschen innebär det också en hel del nya aktörer att tampas med. Vi har tidigare skrivit om de stora revisionsbyråerna, som blir allt mer intresserade av it-säkerhet.

Nu kommer mer konkurrens, och den här gången är det från ett ännu mer oväntat håll.

Bilhandlaren Bilia har nämligen testat att utöka sitt sortiment från bilar, till att även börja sälja it-tjänster. Detta görs genom dotterbolaget Motorit, som startades som ett eget bolag dit man lyft ut it-avdelningen. 

– Vi är den största bilåterförsäljaren i norra Europa och omsätter runt 21 miljarder. Delar av förklaringen till att Bilia går bra är att vi har byggt upp ett antal skalfördelar. Med syftet att dela våra kostnader har vi tittat på om vi kanske ska börja sälja de it-delar som vi är bra på. Så vi lyfte ut vår it-avdelning och skapade ett dotterbolag för att skapa nya tjänster, säger marknadschefen Anders Rydheimer.

Vilken typ av it-tjänster säljer ni?
– Det är it-tjänster till andra bilåterförsäljare. Det handlar framför allt om drift och support, och vi riktar oss främst till återförsäljare av de bilmärken som vi jobbar med. Vi jobbar med nio olika bilmärken, men främst Volvo, så det blir mest till Volvoåterförsäljare.

Än så länge sker det i relativt blygsam skala. Det första avtal som har tecknats är med Halmstadbaserade Rejmes i början av året.

– Vi har inte gjort klart flera än, men vi tittar just nu och pratar med två-tre andra återförsäljare, säger Anders Rydheimer.

Läs också: Billigare försäkring med uppkopplad bil – nu omfamnar försäkringsbolagen internet of things

Så när kunden är en bilhandlare blir ni en ren konkurrent till de klassiska it-återförsäljarna?
– Absolut. Vi ska så klart inte in i it-branschen på det sättet. Men vi har alltid legat långt fram länge. Vi är störst i Sverige och var tidiga med webb, crm-system och bra bokningssystem.

Anders Rydheimer poängterar dock att it-delen är ett sidospår, och att det var viktigt att ha den delen vid sidan om. Kärnverksamheten är fortfarande sedvanligt bilkrängande.

– Vi vill att vår personal ska fokusera på att sälja varor och tjänster och skapa glada kunder, så kan vi som sitter back office sköta resten.