Den svenska tv- och bredbandskartan ritas om rejält idag i och med beskedet att statliga Teracom säljer bolaget Boxer TV-Access AB till Com Hem för 1 330 miljoner kronor.

Enligt Com Hems vd Anders Nilsson är den främsta anledningen till att man nu öppnar plånboken att man vill nå de svenska villahushållen, något man inte gjort tidigare.

Läs också: Com Hem tog inte säkerhetsproblemen på allvar

– Vi har bestämt oss för att ge oss in på villamarknaden, dit vi kan leverera tv och bredband via fiber. Vi når cirka 2 miljoner hushåll idag i flerbostadshus, och nu har vi valt att bredda oss genom att ge oss in på villamarknaden. Vi räknar med att vi genom förvärvet kommer att nå 800 000 av landets cirka 2 miljoner villor inom fem år, säger han.

En väsentlig del av de 800 000 man vill nå inom fem år är alltså kunder till Boxer redan idag.

– Boxer har 500 000 kunder och ett jättestarkt varumärke, och den absolut största delen av dem bor i villa. De kunderna vill vi rikta oss mot nu med bundlade bredbands- och tv-lösningar.

Anders Nilsson konstaterar också nöjt att man genom förvärvet når en viktig tätposition.

– I och med det här har vi 1,1 miljoner tv-kunder, och blir landets största leverantör av tv.

Hur ser det ut på bredbandssidan?
– Där är vi näst störst efter Telia. Men vi är snabbast, om man tittar på de mätningar som görs av bland annat Netflix och Bredbandskollen.

Läs också: Tvist om avtal för SVT-innehåll i digitalboxar – och tittarna får betala dubbelt

Prislappen för Boxer landar alltså på drygt 1,3 miljarder kronor. Det innebär cirka 2 660 kronor per kund, om man utgår från att Boxer har 500 000 kunder.

– Det är absolut ett rimligt pris för det företaget.

Ni brukar ju sågas rätt ofta av kunderna. Hur tror du villamarknaden tar emot det här beskedet?
– Historiskt sett har du rätt. Men de senaste åren är det i princip det enda vi har jobbat med, att göra kunderna nöjda. Och vi ser tydliga resultat. Om man tittar på vår churn, det vill säga antalet kunder som lämnar oss, så har den sjunkit som en sten. Kunderna är betydligt nöjdare idag. Vi ska leverera kvalitetstjänster till nöjda kunder. Det är vårt existensberättigande.

Det stora bredbandsförvärvet är dock inte klart än, utan det ska först godkännas av såväl regeringen som Konkurrensverket. Enligt planen ska det vara slutfört till andra halvårret i år. Com Hem-vd:n påpekar också att den danska delen av Boxer inte ingår i förvärvet.