Symantec, som har tappat farten sedan bolaget styckades i två, det vill säga delades upp i Symantec och Veritas, gör nu en rejäl satsning. Detta genom attköpa webbsäkerhetsleverantören Blue Coat för 4,65 miljarder dollar, vilket motsvarar knappt 39 miljarder kronor.

Att de två säkerhetsbolagen nu finner varandra ter sig tämligen logiskt. Symantec har brottats med sjunkande omsättning under året, och det Bain Capital-ägda Blue Coat har tidigare under året sett över sina framtida alternativ på olika sätt.

Läs också: Säkerhetshål i Symantecs antivirus – ett mejl kan krascha datorn

Storaffären beräknas bli helt färdig under tredje kvartalet. Och då blir det Blue Coats vd Greg Clark som kommer att leda skutan. Symantec har nämligen under de senaste månadderna letts av en tillförordnad vd, Ajei Gopal. Detta efter att förre vd:n Michael Brown lämnade bolaget i april på grund av den svaga finansiella utvecklingen.

Affären innebär att Symantecs hotbevakningssystem kommer att kombineras med Blue Coats nätverks- och molnsäkerhetsprodukter. Totalt kommer det sammanslagna bolaget att ha över 3 000 säkerhetsexperter, och nio säkerhetscentra. Huvudkontoret hamnar i kaliforniska Mountain View.

Läs också: Här är mönstren som alla it-attacker följer

De beräknade intäkterna för det gemensamma bolaget beräknas bli 4,4 miljarder dollar under 2016. 62 procent av dessa intäkter kommer från säkerhetsprodukter till stora företag.

– Med den här affären kommer vi ha storleken, portföljen och tillräckligt med resurser för en ny era av innovation där vi hjälper till att skydda storföretag och konsumenter mot hot och sofistikerade cyberbrottslingar, kommenterar Symantecs styrelseordförande Dan Schulman, som även är vd på Paypal.