Arbetsförmedlingen är på väg att byta ut Telia mot DGC som leverantör av sitt kundstödssystem. Nätoperatören drog nämligen det längsta strået i Arbetsförmedlingens upphandling, som precis blivit klar.

Arbetsförmedlingens vision med upphandlingen var att ha ett enda system som ska samla kontaktcenter samt funktioner som växel- och telefonistsystem, e-post, chatt, sociala medier, video samt andra former av distansmöten.

Läs också: Japanska jätten spänner säkerhetsmusklerna – vill vara störst i världen

– Upphandlingen har pågått en längre tid och den innehöll flera moment. Bland annat lades det stor vikt vid att vi skulle förklara och demonstrera lösningen för kunden, och jag tycker att vi gjorde en bra demonstration, säger DGC:s vd Jörgen Qwist.

Blir det här ert största avtal inom offentlig sektor?
– Om det står sig så blir det vårt största avtal inom offentlig sektor. Vi vann en liknande upphandling med Migrationsverket förra året, så vi tar marknadsandelar inom stora upphandlingar både när det gäller datakom och telefoni.

Jörgen Qwist påpekar att det än så länge inte helt går att leva ut segerglädjen, eftersom det endast har kommit ett tilldelningsbeslutet, och ett sådant kan mycket väl bli föremål för överprövning.

Läs också: Apple-verkstad gick i kånken – återupplivas av Telia

Men förutsatt att avtal tecknas så är det på fem år, med en option om förlängning i ytterligare två plus två år. Det uppskattade avtalsvärdet för de första fem åren ligger på 110 miljoner kronor.

– Vi ser det här som en stor framgång även om vi vet att många tilldelningsbeslut blir överklagade och det kan dröja en tid innan vi vet om vi får teckna avtal. Att vi vinner upphandlingen visar att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande inom komplexa kontaktcenterlösningar och växeltjänster, säger Jörgen Qwist.