Idag släpper analysföretaget Radar sin stora kvalitetsundersökning där svenska it-köpare får tycka till om sina leverantörer. Radars vd Hans Werner säger att den tydligaste förändringen jämfört med fjolåret är att skillnaden mellan de högst rankade leverantörerna och de bolag som ligger i mitten minskar. Den trenden gäller framför allt inom området infrastruktur och drift, där ökad standardisering och användning av molntjänster har ändrat konkurrensförutsättningarna.

Läs också: Ericsson lägger locket på efter uppgifter om storslakt

– Den viktigaste insikten för oss är att den upplevda leverantörskvaliteten ökar. Men en annan sak som sticker ut är att det pågår stora förändringar i hur leverantörerna jobbar mot kunden. Det är tydligt att det speglar sig i hur nöjd man är beroende på hur man har lyckats förändra sin leveransmodell. De som har genomfört det får högre betyg, medan det är tydligt att andra inte har fått ut effekten av det ännu, säger Hans Werner när han ombeds sammanfatta resultatet av rapporten.

Hans Werner säger att det är ett år av analyser som ligger bakom rapporten. Under det året har man samlat in svar från mer än 1 000 svenska it-verksamheter. Totalt är det 127 svenska it-leverantörer som bedöms av kunderna. Mätningen har skett fram till maj.

Men även om den generella trenden är att kunderna blir nöjdare så finns det tydliga avvikelser längst ner på rankinglistorna. De sämsta bolagen blir nämligen ännu sämre.

Läs också: Kammarkollegiet ratade ramavtal - köpte dubbelt så dyra lyxdatorer

– Något som sticker ut och som talar mot den generella trenden är att de fem procent som levererar lägst kundnöjdhet får ännu sämre betyg än tidigare. Så det gäller att inte välja fel leverantör idag eftersom straffet för kunden blir större än tidigare. Det innebär att arbetet med att hela tiden mäta kundnöjdheten ökar i strategisk betydelse, säger Hans Werner.

Vilka de sämsta företagen är framgår dock inte, utan det enda som offentliggörs är de fem toppnamnen i fyra kategorier. Och de är följande:

radar kvalitetsundersökning