I måndags presenterades en riktig gigantaffär, där Microsoft förvärvade Linkedin för motsvarande 217 miljarder kronor. Men det var flera aktörer som var intresserade, och det kanske kan vara en förklaring till att prislappen rusade iväg så pass högt.

Salesforces vd Marc Benioff sade igår till Recode att man kastade lystna blickar mot Linkedin, men erkänner också att man inte klarade av att bemöta det som Microsoft var berett att betala.

Läs också: Därför betalar Microsoft 217 miljarder kronor för Linkedin

– Det är förvärvssäsong nu. Vi tittade noga på det. Vi vill alltid hitta nya sätt att hjälpa våra kunder, säger han til sajten.

Enligt Recodes uppgifter kom Salesforce in i bilden när Microsoft redan hade kommit långt i sin dialog med Linkedin. Men medan Salesforces bud var uppdelat i både kontanter och aktier, slantade Microsoft upp ett kontantbud, samt tydliggjorde att Linkedin även kommer att kunna fortsätta verka som ett självständigt bolag.

Det faktum att Microsoft så sent som under fjolåret ska ha visat stort intresse i att köpa Salesforce gör onekligen budracet om Linkedin lite extra intressant.

Läs också: Här är de svenska företagen som är hetast på Linkedin

Varför Salesforce var intresserat är ganska tydligt. Tanken var att informationen från Linkedin skulle paras ihop med Salesforces molnbaserade affärssystem, för att skapa nya heta företagstjänster. Den typen av användande kommer så klart även att genomföras och bli viktigt för Microsoft också, som pratat om att krydda både Dynamics CRM och Office med data från det nyligen förvärvade sociala affärsnätverket.