Ica har varit involverad som ägare i e-handelspionjärren Inkclub sedan 2007, och i december 2011 tog man över ägarskapet helt och hållet. Den gången landade prislappen på 428 miljoner kronor för hälften av bolaget.
När grundaren Lennart Nyberg idag köper tillbaka sin skapelse har priset sjunkit betänkligt. 322 miljoner kronor är summan han betalar för hela bolaget.
IT24 har förgäves försökt nå Lennart Nyberg för en kommentar. Inte heller någon annan på Inkclub har velat prata om vad som ligger bakom att bolaget byter ägare igen.
Enligt Ica är Inkclub i dag verksamt i tio länder och hade i fjol en omsättning på cirka en halv miljard kronor, och gjorde ett rörelseresultat på 17,5 miljoner kronor.
Läs också: Swish tvingas bygga om sin e-handelstjänst – blir borta hela sommaren
Redan i mars började Ica se över sitt ägande i Inkclub med följande konstaterande:
– Inkclub har under de senaste åren gjort en större strategisk förändring med ett breddat erbjudande och ökat fokus på b2b. Bolaget är lönsamt och har en positiv utveckling men framöver ser vi begränsade synergier med vår kärnverksamhet. Vi väljer därför att se över de strategiska alternativ som kan finnas för vårt ägande, sade Liv Forhaug, chef för Strategi och affärsutveckling på Ica, då.
Tre månader senare gör man alltså slag i saken. Beslutet att sälja tillbaka till grundaren motiveras så här av Icas presstjänst i ett mejl till IDG:
– Portföljbolagen har utvärderats mot tre olika kriterier: verksamhetens potential på egen hand, kostnadssynergier med Ica Gruppen samt i vilken utsträckning bolaget kan bidra till Ica Gruppens kärnverksamhet och non-food-strategi. Eftersom Inkclub har begränsade synergier med vår kärnverksamhet har vi efter en översyn av vårt ägande valt att avyttra Inkclub. Vår plan för portföljbolagen och renodling av Ica Gruppens innehav är därmed helt genomförd.