Igår blev det klart att Tele2 köper svenska TDC. För Telenor innebär det nu att man blir tredje största aktör på den svenska företagsmarknaden. Mats Almgren, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Telenor, säger så här om gårdagens besked.

– Det var ganska väntat att det skulle ske någon form av konsolidering.

Många trodde att det var ni som skulle köpa TDC. Var Telenor med och budade?
– Det är en ägarfråga så det kan jag inte kommentera, men jag vet att vi tittar hela tiden på det som dyker upp på marknaden. Den delen sköts från Norge. Här i Sverige sköter vi den dagliga businessen.

Och hur påverkas den dagliga businessen av att ni nu får en betydligt större konkurrent och blir nummer tre på marknaden?
– Vi blir nummer tre, visst, så är det, men jag känner inte att vi blir distanserade. Vi har vår strategi där vi vill nå både telekom- och it-marknaden. Vi vill ta fram mer cloudbaserade tjänster. Vi har varit duktiga på att sälja cloudbaserade växlar till företag, och där har vi en bra marknadsandel i dag och den utvecklingen ska vi fortsätta med.

Läs också: Storaffären klar idag – Tele2 köper svenska TDC

Tele2 och TDC-affären beräknas vara helt slutförd till fjärde kvartalet, och det är långt dit. Och mycket kan givetvis hända på vägen. Och många av de sakerna kan nog vara till glädje för Telenor, tror Mats Almgren.

– Det blir nog ett riktigt integrationsjobb för dem, och det är ett tillfälle som vi kommer att passa på att ta. När de vänder sig inåt ska vi vända oss utåt mot marknaden. Man ska absolut ha respekt för sina konkurrenter, men vi är inte oroliga. Vi har en bra strategi.

Och Telenorchefen, som själv har ett förflutet med sex år på TDC Song, tror att det kan uppstå en och annan kulturkrock när två väldigt olika företagskulturer ska slås ihop.

– Jag tror att de kommer att passa mindre bra ihop faktiskt, och då ska vi som sagt vara aktiva på marknaden.