När Gartner i dag presenterar andra kvartalets försäljningssiffror för smarta telefoner är trenden tydlig. De kinesiska tillverkarna fortsätter forsa fram, Samsung befäster förstaplatsen och Apple minskar sin försäljning för tredje kvartalet i rad.

– Efterfrågan för premiumtelefoner avstannade under andra kvartalet eftersom konsumenterna väntar på nya lanseringar under andra halvan av året, säger Anshul Gupta, analyschef på Gartner. 

Den totala marknaden ökar med 4,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt såldes det 344 miljoner smarta telefoner under perioden april till juni.

Läs också: Samsungs nya toppmobil låter dig logga in med ögonskanning

Av de tio största tillverkarna är det fem som ökar sin marknadsandel. Det är fyra kinesiska bolag, Huawei, Oppo, Xiaomi och BBK Communication Equipment samt marknadens dominant Samsung, som står för 22,3 procent av kvartalets sålda lurar. De fem topptillverkarna tillsammans ökar från 51,5 procent av marknaden till 54 procent.

Samsungs marknadsandelsgap till tvåan Apple är nu nästan tio procentenheter. Och för Apple är det alltså tredje kvartalet i rad som försäljningen faller. Den här gången med 7,7 procent jämfört med motsvarande kvartal 2015 mätt i antalet sålda telefoner. Bolaget minskar försäljningen i såväl USA som Västeuropa, och man hade dessutom sin största dipp någonsin på den kinesiska marknaden. De marknader som Apple kan glädjas åt är framför allt Eurasia, Afrika söder om Sahara samt Östeuropa.

Av de så kallade mogna marknaderna var det bara i Japan som efterfrågan på smarta telefoner ökade. Totalt var minskningen 4,9 procent på de mogna marknaderna.

På det som kallas utvecklingsmarknaderna råder den omvända situationen, det vill säga alla marknaderna växer, men även här finns ett undantag, Latinamerika. Den totala tillväxten på utvecklingsmarknaderna är 9,9 procent.

Den leverantör som ökar i särklass mest är kinesiska Oppo, som jämfört med samma period förra året säljer 129 procent fler telefoner. Det är framför allt modellen R9 som går bra hemma i Kina och bolagets tillväxt innebär att man tar över fjärdeplatsen från Xiaomi.

Läs också: HP satsar på telefoner igen – med Windows 10

– Funktioner som antiskak-kamera för selfies och teknik för snabb laddning hjälpte Oppo att ta marknadsandelar, säger Anshul Gupta.

De asiatiska tillverkarnas framgång och Apples tillbakagång gör också att gapet på operativsystemmarknaden blir ännu större. Android hade under andra kvartalet 86,2 procent av marknaden medan IOS backade till 12,9 procent. Även för Windows fortsätter kräftgången. Microsoft tappar från 2,5 procent till 0,6 procent av operativmarknaden.

Här är marknadsandelarna för topp 5 (fjolårets siffra)

1. Samsung 22,3 procent (21,8 procent)
2. Apple 12,9 procent (14,6 procent)
3. Huawei 8,9 procent (8 procent)
4. Oppo 5,4 procent (2,4 procent)
5. Xiaomi 4,5 procent (4,7 procent)